Irwin Versteegh
Irwin Versteegh Cars 6 sep 2013

Driving Manners: Toyota GT86 TRD (video)

Met de Toyota GT86 is het Japanse merk weer back in business. Niet zozeer qua verkoopaantallen maar op het gebied van imago. Toyota bouwt eindelijk weer een sportieve en spannende auto zonder dat die spanning afkomstig is van een accupakket. Wij gingen op stap met een nog hetere versie van de GT86: die met Toyota Racing Development (TRD) pakket, de Toyota GT86 TRD.

Na het verdwijnen van de MR2 en de opmars van allerlei groen spul dommelde het merk een beetje in slaap. Wij konden enkel nog dromen van hoogtoerige blokjes en strakke, lichtgewicht onderstellen, wetende dat een batterij aan zoemende hybride’s op ons stonden te wachten. Toyota heeft zichzelf dan ook overtroffen met deze Toyota GT86 TRD. Dat begint al met het uiterlijk dat zijn oorsprong vindt in de minder bekende – maar eveneens bijzondere- 2000 GT uit de jaren zestig. Een gestroomlijnde en wulpse carrosserie die zeker in deze ‘Fusion Orange’ kleur ons hart sneller laat kloppen.

Het TRD pakket doet de de auto enkel goed. De dikkere bumpers en side skirts zorgen voor een voorkomen waar je u tegen zegt. Normaliter zijn we niet zo van de spoilers maar de GT86 kan het hebben. Het interieur daarentegen is typisch Japans. Verwacht hier geen luxe attributen of een fraaie aankleding met dito materialen, maar een wat saai en degelijk vormgegeven geheel. Het dashboard is gemaakt van prima materialen en oogt, met behulp van de zilverkleurig kunststof redelijk sportief maar is wel een tikkeltje inspiratieloos in vergelijking met het dynamische uiterlijk.

Neem plaats achter het stuur en je voelt precies waarvoor deze Toyota GT86 TRD is bedoeld. Rijden. De goed geprofileerde stoelen nemen je stevig beet en het dikke, sportieve stuurtje ligt op ‘tien voor twee’ heerlijk in de hand. De zitpositie is laag en door de compacte cockpit ervaar je continu dat je te maken hebt met een sportieveling.

Voor je neus knalt een fikse toerenteller je tegemoet die – zoals het hoort bij een auto van dit kaliber – centraal is geplaatst in het instrumentarium. Het rode gebied begint bij een toerental van 7500 tpm en een digitale snelheidsmeter in het midden ondersteunt het analoge exemplaar. Niet alleen het exterieur geniet van extra opsmuk, ook binnenin zien we een aantal TRD details. Zo zijn de power button en pookknop voorzien van het TRD logo. Ook het stuur ontkomt niet aan Toyota’s race-afdeling en wordt afgewerkt met rood stiksel evenals het handvat van de handrem.

Alsof de standaard GT86 een stakker is hebben de ingenieurs zich ook bezig gehouden met het onderstel en een stukje techniek. Om te beginnen is de auto behoorlijk verlaagd en wordt er onder de motorkap een extra veerpootbrug gemonteerd die is gemaakt van carbon. De ophanging rondom is straffer met behulp van sterkere stabilisatiestangen en de upgrades zorgen voor een nóg stijvere carrosserie.

Aan de achterzijde is een aluminium diffuser geplaatst die zorgt voor een betere luchtgeleiding. Om alle spoilers en goodies intact te houden, heeft Toyota’s race-afdeling ook de remmen aangepakt. De schijven van de Toyota GT86 TRD zijn een stukje groter en aan de voorkant geperforeerd voor extra koeling. Dit wordt gecomplimenteerd met een bruut klinkend en dik uitziend uitlaatsysteem met vier uiteindes dat speciaal door TRD is ontwikkeld. Hiermee klinkt de TRD een stuk dreigender dan het wat braaf klinkende standaardmodel. Ook de donkere, achttien inch lichtmetalen wielen zijn uniek en met de hand gesmeed.

Genoeg technische praat: tijd om te gaan rijden. We starten de ongewijzigde tweeliter boxermotor die met een heerlijk rauwe en metaalachtige klank tot leven komt. De vier uitlaatpijpen gorgelen er lekker uitdagend op los terwijl wij onze gordel omdoen en via het korte pookje de eerste versnelling inschakelen. Na de nodige kilometers valt ons op dat de karakteristiek van de motor perfect past bij het uiterlijk. Oke, het is met een 0-100 tijd van 7.6 seconden geen stoplichtsprinter maar door zijn levendige inborst en opzwepende geluid is de beleving intens en puur.

Bij het accelereren lijkt er geen einde te komen aan die heerlijke boxermotor die het uitschreeuwt van genot. De koppelkromme is mooi maar het feest barst pas echt los na het passeren van de 4500 tpm. Bij 7500 tpm maakt een rood knipperend shift light en een fors inhakkende toerenbegrenzer een eind aan dit geweld. De voortreffelijk schakelende zesbak voelt perfect. Met voldoende weerstand en precisie en goed op elkaar aansluitende versnellingen een lekker meesterwerk om mee te poken.

Na de nodige kilometers bewijzen de TRD goodies zeker hun nut. Insturen gaat nóg directer terwijl je goed voelt dat de stijfheid van de carrosserie is toegenomen. De GT filtert werkelijk geen steentje of stukje onkruid weg en geeft alles keihard door aan de inzittenden. Nee, als daily driver is deze TRD een tikkeltje te stug maar des te leuker wordt het weekend! Man wat kun je lekker knallen met deze auto.

Ondanks dat de TRD iets meer grip heeft, is het laten uitbreken van de achterzijde net zo eenvoudig als het fietsen met een driewieler. Even een paar seconden de pretschakelaar van het stabiliteitssysteem indrukken en je gaat dwars alsof je nooit anders hebt gedaan. De balans in het onderstel is fenomenaal en ondanks de wat lage trekkracht heeft de GT voldoende power voor een perfecte drift bij snelheden vanaf 40 km/u. Op hogere snelheid doen de spoilers hun werk en zuigt de GT86 zich vast aan het asfalt.

Als we deze Toyota GT86 TRD met één woord zouden moeten omschrijven dan is dat met het woord ‘puur’. De intensiteit van het rijden in deze auto is enkel vergelijkbaar met iets in een veel duurdere prijsklasse. De GT86 betrekt al je spieren en zintuigen bij elke meter die je aflegt. Het werkt haast therapeutisch en het zou ons niet verbazen dat een lichte depressie met deze auto tot het verleden behoort.

Bij de Nederlandse dealer krijg je de sleutels van een basisuitvoering overhandigd na betaling €39.990. Bij de keuze voor het complete TRD pakket zal de desbetreffende dealer een vreugdedansje doen. Dik achtentwintig mille mag je dan extra neertellen en die kosten zullen met name zitten in de aanpassingen van het onderstel en de remmen. Wil je echter enkel wat uiterlijk vertoon dan kan je alle attributen, van de sideskirts tot aan de uitlaat – apart bestellen. Wij zijn in elk geval verkocht.

Reageer op artikel:
Driving Manners: Toyota GT86 TRD (video)
Sluiten