Jan de Raab
Jan de Raab Wheels 1 jun 2019

Top 5 goedkope elektrische auto’s: zo duur is elektrisch rijden niet

Amsterdam wil alleen nog elektrische auto’s in de stad in 2030, de rest van het land zal snel volgen. Maar is dat wel te betalen? Nou, niet iedere elektrische auto is onbetaalbaar. Vijf goedkope e-cars uitgelicht.

Als we de overheid mogen geloven, dan is de aanschaf van een elektrische wagen een forse aanslag op de portemonnee. Reden dus voor het subsidiëren van de moderne en schone auto. Met de subsidie zou de overheid de verkoop van schonere wagens kunnen stimuleren en komt de elektrische wagen ook binnen handbereik van de minder kapitaalkrachtige automobilist. Leuk idee, maar is die wagen nu werkelijk zo duur? Dat valt op zich wel mee. 7.000 euro niet veel voor een hagelnieuwe elektrische auto die goed te gebruiken is voor het dagelijkse woon-werkverkeer. Dat is volgens het CBS de afstand tussen de 15 en 35 kilometer. Op basis van de maximale afstand kom je uit op 70 kilometer per dag. Goedkope elektrische auto’s in die categorie zijn dan bijvoorbeeld de Citroën C-Zero, de eerste Nissan Leaf, de Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn en de Fluence Z.E. en Zoe van Renault.

Top 5 goedkope elektrische auto’s to nu toe

  • Renault Fluence ZE: 6.985 euro – geschatte actieradius: 80 km
  • Citroën C-Zero: 8.940 euro – geschatte actieradius: 110 km
  • Peugeot iOn: 9.950 euro – geschatte actieradius: 110 km
  • Mitsubishi i-MiEV: 10.750 euro – geschatte actieradius: 110 km
  • Nissan Leaf: 11.450 euro – geschatte actieradius: 120 km

Renault Fluence Z.E.

Elektrisch rijden hoeft dus niet duur te zijn. Zo kost de Renault Fluence Z.E. maar 6.985 euro. Het gaat om een forse sedan die tussen 2011 en 2014 leverbaar was. Die auto heeft beschikking over een accupakket wat goed was voor 22 kWh. In theorie heeft de auto een bereik van 180 kilometer. In de praktijk blijkt dit tegen te vallen en kom je niet veel verder dan 80 kilometer.

De truc van Renault zit verborgen in de accu. Deze koop je niet, maar huur je. De kosten hiervoor zijn gekoppeld aan het verwachte gebruik op jaarbasis. Daarnaast heb je ook nog eens te maken met een verzekering voor de batterij. Dat is een kostenpost van 9.95 euro per maand.

De maandelijkse kosten van een tweedehands elektrische auto van Renault zijn dus hoger ten opzichte van de genoemde concurrentie. Daar staat tegenover dat je altijd verzekerd bent van een accupakket met een capaciteit van minimaal 75 procent.

Citroën C-Zero, Peugeot iOn en Mitsubishi i-MiEV

Dan Citroën C-Zero en de Peugeot iOn. Het zijn de resultaten van een unieke samenwerking tussen moederbedrijf PSA en het Japanse Mitsubishi. Als bedankje mochten de Fransen hun logo op de elektrische i-MiEV van Mitsubishi plakken. De Frans-Aziatische drieling heeft een prijskaartje van 9.000 euro.

De i-MiEV stamt uit 2009 en heeft een accupakket van 16 kWh. Dat is niet veel, je legt er namelijk maximaal 110 kilometer mee af. Wel voldoende voor het normale woon-werkverkeer.

Nissan Leaf: elektrische auto voor het gezin

De eerder genoemde modellen zijn verre van ideaal. Het grootste nadeel: het waren geen gezinsauto’s. Nissan Leaf bracht daar verandering in met de Nissan Leaf. Deze zag het levenslicht in 2009 en achttien maanden later zagen we hem voor het eerst op de Nederlandse wegen. Met een prijs van 12.000 euro was het echter verre van goedkoop. Het forse prijsverschil vertaalde zich niet in een grotere actieradius, in het meeste optimale geval kon je er zo’n 120 kilometer mee rijden.

Daarmee is niet gezegd dat het per definitie slechte wagens zijn, verre van dat. Zo kreeg je bij aanschaf van de Nissan drie jaar garantie. Dat gold voor een periode van drie jaar of een kilometerstand van 100.000. Die standaardgarantie kon overigens nog worden uitgebreid naar vijf jaar.

BOVAG

Een actieradius van maximaal 120 kilometer is voor veel mensen ruim voldoende, echt ideaal is het niet. Heb je bijvoorbeeld net 70 kilometer gereden, dan zul je hem moeten opladen. Even snel naar de supermarkt is er dus niet echt bij. Daar staat tegenover dat elektrische auto’s tot 2025 vrijgesteld blijven van aanschafbelasting en motorrijtuigenbelasting.

Een voordeel heeft de elektrische wagen wel volgens de BOVAG. Zo heeft de wagen minder onderdelen en is het onderhoud zeer beperkt. Zo duur hoeft een elektrische auto dus niet te zijn.

Nu.nl

Reageer op artikel:
Top 5 goedkope elektrische auto’s: zo duur is elektrisch rijden niet
Sluiten