Met deze zes tips ga je dat zware sport regiem gewoon volhouden

Stress op werk, een nieuwe vriendin die je aandacht vraagt, het zomerse weer waardoor het strand niet te negeren valt… zomaar wat omstandigheden waardoor het sporten erbij in kan schieten. Behalve als het drie keer per week met ijzers gooien een diepgewortelde routine in je leven is. Daarom hierbij een zestal aan handigheden om sporten de basis te maken.

Laten we beginnen met het allerbelangrijkste; iets dat je voor jezelf moet vaststellen voordat je maandelijks een vast bedrag overmaakt naar de plaatselijke sportschool. Vind je dat hele trainen wel belangrijk genoeg? Vind je het waard om toch zeker drie keer per week je in het zweet te werken. Kijk, we hoeven er niet allemaal bij te lopen als Arie Boomsma. Met de fiets pakken naar je werk en letten op je voeding kom je ook al een eind. Wanneer de drang om de cover te sieren van een fitnessmagazine niet vanuit jou komt, dan blijft die sportschool echt een moetje.

En eerlijk gezegd, dit is ook helemaal niet erg. Ieder zijn ding. Als het makkelijk was dan zou iedereen het doen… dat idee.

The gym is my church

“And my body is a temple.” Natuurlijk is dit niet per se de mindset die je moeten hebben, ouwe zweefteef. Maar je bent wel een paar keer in de week in de sportschool te vinden. Vaker dan in de snackbar. Leer het reilen en zeilen daar een beetje kennen. Wanneer is het druk en nog belangrijker: wanneer is het rustig? Als jij alle ruimte hebt om lekker te trainen, zou dit al aardig wat kunnen schelen. Train je beter als je uitgedaagd wordt door de omgeving? Ga wanneer de grote mannen trainen.

De derde tip sluit hier mooi op aan: zet het in je agenda. Je hebt een druk leven, maar die paar keer een uurtje trainen vallen echt wel in te plannen. Je vindt het immers belangrijk genoeg, toch? Ga je lekker op een lege gym en weet je wanneer jouw gym een oase van rust is? Inplannen maar.

Sporten voor de likes

Je traint voor jezelf. Uiteindelijk laat je die telefoon thuis of in je kluisje liggen zodat niks je workout in de weg kan staan. Maar in het begin kan het delen van je sportieve activiteiten een handige stok achter de deur zijn. Een fotootje op Instagram na het trainen om je kompanen trots te maken. Die squat even in je Stories laten zien om de vrouwen op de hoogte te brengen van de komst van een nieuwe Griekse adonis. Uiteraard niet de redenen om te trainen, maar misschien wel motivatie genoeg om in het begin vaak te gaan. Voordat je het weet is je sportschoolbezoek vanzelfsprekend.

Meten is weten

Je gaat ook niet naar je werk als je weet dat je niet uitbetaald gaat worden. Waar je van je loonbaas elke maand een handig loonstrookje krijgt, werkt dit in de gym net even anders. Hier zal je dat bewijs van geleverde inzet zelf moeten creëren. Dat is heel simpel: maak foto’s, meet jezelf! Niks is zo bevorderlijk voor je motivatie als een groei van een paar centimeter op de bicep. Of wat dacht je van die buikspieren die opeens tevoorschijn komen? Op die vorige foto waren ze echt nog niet te zien. Je hebt er niet eens Photoshop voor nodig gehad.

En om deze sixpack aan tips af te sluiten: wees realistisch. Verdiep jezelf in de juiste uitvoering van oefeningen en staar je niet blind op het eindresultaat. Spiegel jezelf niet aan anderen online waarvan je niet eens zeker weet of zij hun fysiek naturel hebben behaald of niet. Spiegel jezelf aan je oude jij. Ziet er al een stuk beter uit hè?

Heb je het trainen op orde, maar wil de voeding nog niet zo lukken? Check dan zeker dit artikel over het bouwen van een voedingsschema.

Reageer op artikel:
Met deze zes tips ga je dat zware sport regiem gewoon volhouden
Sluiten