Bas van Beest
Bas van Beest Health 25 jul 2020

6 tips om voedzaam en gezond uiteten te gaan

Iedereen wil gezond leven en eten, maar tijdens een etentje let je er wat minder op. Maar wat nou als je voor je werk vaak buiten de deur eet? Gastblogger Bas van Beest, healthy coach en oprichter van Slim Living, geeft 6 tips om gezond uiteten te gaan.

De terrassen zijn nog altijd geopend en de restaurants staan vooralsnog weer klaar om ons te verwennen met de lekkerste zomerse gerechten. We willen het zeker niet missen, maar er liggen altijd verleidingen op de loer. Vaak gebruiken we het feit dat we uiteten zijn als excuus om alle touwtjes los te laten en onszelf vol te gooien met drankjes en een enorme hoeveelheid eten.

Tips om gezond uiteten te gaan

Maar ook als je uiteten bent heb je zelf invloed op wat je binnenkrijgt. Het zou natuurlijk zonde zijn als alle trainingen voor niks zijn geweest. 6 tips om gezond uiteten te kunnen gaan en alsnog een heerlijke avond te hebben.

1. Bereid je voor op de menukaart

Bekijk de menukaart waar mogelijk van tevoren en maak dan al je keuze. Kies voor een uitgebalanceerd gerecht dat bestaat uit groentes, eiwitten (vlees, kip, vis, of bonen), complexe koolhydraten (zoete aardappel of volkoren pasta) en gezonde vetten (avocado, noten of olijfolie). Wil je toch liever iets met bijvoorbeeld veel koolhydraten eten? Zorg er dan voor dat je je inname hiervan gedurende de dag al wat beperkt, zodat je dit kunt compenseren.

2. Vraag om alternatieven

Vaak wordt een biefstuk bijvoorbeeld geserveerd met patat, maar een gepofte aardappel zou veel beter zijn. Vraag of dit ook mogelijk is. Ook kun je extra groentes of een salade bestellen in plaats van patat.

3. Genoeg is genoeg

Als je voldoende het gegeten, maar je bord is nog niet leeg, stop dan ook met eten. Als je ervan hebt genoten is het echt niet zonde of onbeleefd om een beetje te laten staan. Leg desnoods je servet op je bord, zodat je eten minder in het zicht is en je niet in de verleiding komt om toch meer te gaan eten.

4. Let op de sauzen en brood

Probeer om sowieso brood en sausjes te laten staan als je gezond uiteten wilt. Deze lege calorieën tikken behoorlijk aan, terwijl het vaak toch niet echt iets toevoegt aan een avondje uit eten. Met het laten staan ervan kun je makkelijk winst boeken.

5. Let op de (alcoholische) drankjes

Als je uiteten bent, bestaat een groot deel van de calorieën die je binnenkrijgt uit de drankjes. Vooral als je ’s middags al begon met drankjes op het terras en daarna daar blijft eten, kan het behoorlijk oplopen. Zorg ervoor dat je zo min mogelijk alcohol drinkt. Mocht je het toch echt graag willen, hou het dan bij een paar glazen en wissel het af met water of spa rood. Dit geldt ook zeker voor suikerhoudende drankjes. Check hier welke alcoholische drankjes de minste calorieën bevatten.

6. Laat je niet beïnvloeden door je tafelgenoten

Jij bent hun spiegel en voor vrienden is het vaak makkelijker om jou te overtuigen iets ongezonds te eten, dan zelf jouw goede voorbeeld te volgen. Leg uit waarom je gezond uiteten wilt en blijf bij je standpunt. Uiteindelijk zullen ze alleen maar meer respect voor je krijgen en misschien wel je voorbeeld gaan opvolgen.

Met deze tips in je achterhoofd wordt het een stukje makkelijker om gezondere keuzes te maken en zul je zien dat je prima gezond uiteten kunt gaan.

Wil je meer tips over voeding en fitness? Personal training studio Slim Living biedt gezonde recepten, workouts en tips & tricks aan, te volgen op hun Instagram. Daarnaast kun je ook voor persoonlijke trainings- en voedingsschema’s op maat bij Slim Living terecht!

Check ook: Waarom water zo belangrijk is en hoeveel je per dag moet drinken

Reageer op artikel:
6 tips om voedzaam en gezond uiteten te gaan
Sluiten