TIDAL: briljante niche, potentieel massaproduct of clusterf*ck?

De hoge kwaliteit streaming service TIDAL lanceerde in 2014 en werd in 2015 overgenomen door Shawn Carter, alias Jay Z. Het team had wilde plannen en zette een offensief in met een omvangrijke campagne. Hoe staat het er bijna drie jaar later eigenlijk voor? Kunnen we spreken van een briljante niche, een product met potentie voor de massa óf dreigt het een gigantische flop te worden?

De doelstelling van TIDAL

TIDAL, opgestart door het Noorse bedrijf Aspiro dat later dus werd overgenomen door Jay Z, heeft twee primaire doelstellingen: hoge kwaliteit audio aanbieden aan gebruikers én artiesten hogere royalties aanbieden voor hun streams.

Beide punten zijn veelbelovend en zouden een belangrijke rol kunnen spelen in de groei van de dienst. De consequentie is dat gebruikers een hogere prijs betalen voor hun abonnement (20 euro voor het abo waarmee de dienst zich kwalitatief onderscheidt) ten opzichte van concurrenten als Spotify en Apple Music. Met het duurste abonnement (TIDAL HiFI) biedt de dienst ‘lossless’ kwaliteit; audio zonder compressie.

Waar TIDAL nu staat

Jay Z & co knalden er een zelfverzekerde campagne tegenaan, maar dik twee jaar later lijkt de muziek- en videodienst de concurrentie nog niet in te halen. Sterker nog, TIDAL raakt verder achterop bij de voornaamste concurrenten Spotify en Apple Music.

In de officiële cijfers van maart 2015 communiceert TIDAL 500.000 betalende gebruikers. Twee jaar later zegt het bedrijf 2 miljoen betalende leden te hebben. Dat lijkt een mooie groei, maar wanneer je deze cijfers wegzet tegen die van de concurrentie, blijkt hoe zeer de dienst achterop aan het raken is. Spotify had in 2015 namelijk 15 miljoen betalende gebruikers en is dit jaar door de grens van 50 miljoen geschoten. Daarbij heeft Spotify nog miljoenen gratis gebruikers aan wie verdiend wordt met reclameboodschappen. Ook Apple Music timmert – volgens eigen zeggen – flink aan de weg met een aantal betalende leden dat de 30 miljoen nadert.

Kanye West was not amused, verbak zijn contract met TIDAL en stelt nu dat hij $3 miljard schade heeft geleden.

De problemen van TIDAL

De cijfers liegen niet: TIDAL slaat onvoldoende aan. Veel mensen scharen zich achter het idee, maar vooralsnog lijkt het erop dat de massa niet op deze dienst zit te wachten. De algemene tendens onder criticasters: Jay Z overschat de gemiddelde luisteraar.

Veel luisteraars genieten van hun muziek met eenvoudige in-ear headphones of low end on-ear exemplaren. Wil je écht kunnen genieten van de geluidskwaliteit van deze dienst, dan heb je een high-end koptelefoon nodig en veel consumenten lijken simpelweg niet bereid hierin te investeren. Naast de kosten van een abonnement lijken dus ook de kosten van hardware succes in de weg te staan.

Aan de marketing van Jay Z en zijn team kan het niet liggen. TIDAL wist diverse grote artiesten aan zich te binden en hierbij een stuk exclusiviteit af te dwingen. But it backfired. Kayne West bracht zijn laatste album ‘The Life of Pablo’ exclusief uit op TIDAL. Dit had een gegarandeerde hit moeten worden. Dat werd het ook, alleen niét op TIDAL. The Life of Pablo brak in zijn eerste maand al een record: het record van meeste illegale downloads, meer dan 500.000 maal. Stilletjes werd het album niet veel later ook beschikbaar gebracht op de platforms van concurrenten. Kanye West was not amused, verbak zijn contract met TIDAL en stelt nu dat hij $3 miljard schade heeft geleden.

Injectie van $300 miljoen, maar in de discount

TIDAL is bedacht als premium service, maar dreigt in de RAMSJ-hoek terecht te komen. De Amerikaanse telecomprovider Sprint nam een belang met een waarde van $300 miljoen in het bedrijf en biedt de dienst nu 6 maanden gratis aan aan abonnees, om daarna $9.99 per maand te rekenen. Sprint lijkt echter ook niet de partij die redding gaat brengen. Tot nu toe blijft Sprint met het aantal gebruikers ver achter bij concurrenten T-Mobile, AT&T en Verizon.

Op de achtergrond is TIDAL overigens al aan zijn derde CEO in twee jaar tijd toe, ook geen al te best signaal.

Blijft het voor de liefhebbers?

Al met al lijkt het er steeds meer op dat TIDAL nooit meer zal worden dan een fraaie dienst voor de echte liefhebbers en puristen. Daar is natuurlijk helemaal niets mis mee, maar de vraag rijst wel of de dienst in deze vorm haalbaar blijft. Tijd zal het leren.

Reageer op artikel:
TIDAL: briljante niche, potentieel massaproduct of clusterf*ck?
Sluiten