Tessa Ham
Tessa Ham Money & Career 11 augustus 2020

Wil je vaker thuiswerken? Dit is hoe jij je werkgever ervan gaat overtuigen

Onderzoek na onderzoek toont aan dat de meeste mensen productiever zijn als ze thuiswerken. Maar waarom dat is, dat is vaak niet helemaal duidelijk. Ja, er zitten veel voordelen aan thuiswerken. Toch zijn veel van die voordelen niet perse het resultaat van het vanuit huis werken. De vrijheid (autonomie) om te bepalen waar en wanneer ze werken is bijvoorbeeld een reden waarom, maar een grote factor is ook asynchrone communicatie.

Ik hoor het je denken: wat is asynchrone communicatie in hemelsnaam en waarom is het zo waardevol?

Thuiswerken betekent meer controle

Werknemers hebben tijdens het thuiswerken meer controle over hun dag, worden niet afgeleid door hun collega’s en hebben meer tijd om door te brengen met vrienden en hun partner. Een grote factor die zorgt voor deze voordelen is asynchrone communicatie. Bij deze vorm van communicatie hebben werknemers zelf de controle over wanneer ze communiceren met collega’s.

Voor corona was synchrone communicatie de norm. Hierbij communiceer je en verwacht je direct een antwoord. Een opmerking die je tegen een collega face-to-face maakt en meetings zijn klassieke voorbeelden van synchrone communicatie. Maar ook Slack en zelfs e-mails zijn tegenwoordig een vorm van synchrone communicatie. Er wordt verwacht dat we zo snel mogelijk reageren. Yahoo Labs deed in 2015 een onderzoek en kwam erachter dat mensen gemiddeld binnen twee minuten een reply op binnenkomende e-mails sturen.

Lees ook: Thuiswerken bevalt Nederlanders zo goed de helft niet meer anders wil

Vergeet multitasken

Dat er constant verwacht wordt dat we binnen mum van tijd moeten reageren, is schadelijk voor onze productiviteit. Inmiddels weten we als het goed is allemaal dat multitasken niet bestaat. Je kan je simpelweg maar concentreren op één taak. Als we tijdens een taak ook binnenkomende mailtjes en Slackjes en opmerkingen van collega’s gaan beantwoorden, moeten we dus de hele tijd schakelen. Volgens Tim Ferriss, auteur van ‘Een werkweek van 4 uur’ kan zo’n psychologische omschakeling tot wel 45 minuten duren.

De gemiddelde Slack-gebruiker stuurt 200 berichtjes per dag. Per week besteden we gemiddeld 13 uur aan e-mails beantwoorden. Elke keer dat je klaar bent met versturen, moet je je focus weer terugkrijgen. Eer dat je in die flow zit, komt er weer een nieuw bericht binnen. Natuurlijk is het goed om met elkaar in contact te blijven, maar er is steeds meer onderzoek dat aantoont dat het leidt tot mindere resultaten, minder focus en minder energie bij werknemers.

Tot voor kort gaven we de prioriteit aan contact in plaats van productiviteit. En alhoewel er alsnog tijdens het thuiswerken bazen zijn die micromanagen en willen dat je altijd bereikbaar bent via Slack en e-mail, kunnen veel thuiswerkers er nu voor kiezen om Slack een paar uur uit te zetten om even te knallen.

Tijdverslinders bundelen

Dit is dan ook de oplossing om tijdverslinders zoals je mail en Slack zo min mogelijk tijd in te laten nemen: door ze te bundelen. Dat betekent: je mail uitzetten en die – bijvoorbeeld – op drie vaste tijden op de dag checken. Geloof ons: de wereld vergaat echt niet als jij niet constant je mail beantwoordt. Zo voorkom je dat je na elk inkomend mailtje weer helemaal moet omschakelen naar je belangrijke taak.

Communiceer dit wel met je collega’s, mocht dit bij jouw werk nodig zijn. Spreek bijvoorbeeld af met je leidinggevende en collega’s dat je elke twee uur je mail en Slack checkt. Of dat je jouw telefoon altijd in de gaten houdt en ze bij dringende zaken dus kunnen bellen. Misschien geven je collega’s het ook een kans en hebben jullie dus vaste momenten waarop jullie even met elkaar communiceren.

Thuiswerken is het nieuwe werken

Ook als we (eventueel) weer ooit naar kantoor gaan, is het dus verstandig om die shift naar asynchrone communicatie te blijven ontwikkelen. Natuurlijk moet synchrone communicatie nog steeds bestaan (een 1-op-1 met je leidinggevende is bijvoorbeeld enorm waardevol), maar het moet eerder een uitzondering zijn dan de regel.

Lees ook: 5 tips voor extraverten die het thuiswerken maar eenzaam vinden

WorkJuice deelt dagelijks praktische tips en tricks op het gebied van carrière en geld. Of dat nou gaat om solliciteren, sparen of productiviteit – zodat je elke dag weer 1 procent bent gegroeid ten opzichte van de dag ervoor.

Reageer op artikel:
Wil je vaker thuiswerken? Dit is hoe jij je werkgever ervan gaat overtuigen
Sluiten