‘The Mandalorian is goed, maar moet Disney+ niet naar meer streven?’

Er staat nog maar één aflevering van Star Wars-serie The Mandalorian op Disney+, maar het publiek en filmcritici zijn het er al unaniem over eens: deze serie moet je hoe dan ook zien.

The Mandalorian is een Star Wars-serie over een premiejager en speelt zich af tussen Return of the Jedi (Episode VI) en The Force Awakens (Episode VII). De Disney+ Original heeft een vergelijkbaar budget als Game of Thrones en dat lijkt zich terug te betalen. De sfeer is heerlijk. Lekker primitief, zonder overdreven CGI. Veel bekende Star Wars-aspecten, maar ook veel nieuwe dingen. De serie scoort bovendien hoog op de twee belangrijke graadmeters Rotten Tomatoes en IMDb. Op beide websites worden films en series beoordeeld op basis van reviews.

The Mandalorian op Rotten Tomatoes

Op Rotten Tomatoes komt de Disney+ Original binnen met een 94 procent score op de Tomatometer én een 94 procent score op de Average Audience Score. Kijkend naar alleen de eerste aflevering, scoort The Mandalorian op de Tomatometer 89 procent. Nog steeds hoog. De kritieken zijn overwegend lovend, maar ze bevatten soms ook de ondertoon dat er nog wel een schepje bovenop kan. “The Mandalorian combineert Star Wars, spaghetti westerns en ‘prestige tv’. Het is goed. Maar moet Disney+ niet streven naar iets dat méér dan goed is?”, schrijft Emily Todd VanDerWerff van Vox. De bekende filmrecensent Colby Bryant geeft de eerste aflevering een 9,5. “Het is precies waar ik op hoopte sinds de realiteit van ‘meer Star Wars‘ ontstond na de Disney-aankoop van Lucasfilm: verhalen die de kijker laten zien hoe het is om iemand te zijn die de Force niet gebruikt”, schrijft hij in zijn review. Bekijk hier het overzicht van de eerste recensies in de media. Dan heb je natuurlijk ook nog de audience reviews. “Aflevering 1 is een episch begin van een serie die ik iedereen aanraad”, schrijft Patrick D.. Bekijk hier het overzicht.

The Mandalorian – Official Trailer 2 | Disney+ | Streaming Nov. 12

“Mandalorian, look outside. They’re waiting for you.” Watch the brand new trailer for #TheMandalorian, an original Star Wars series. Start streaming Nov. 12, only on #DisneyPlus.

The Mandalorian op IMDb

Een andere graadmeter is IMDb, waar de Disney+ original binnenkomt met 9,2 op een schaal van 10. “Vanaf de eerste minuten is het duidelijk dat The Mandalorian een kwaliteitsserie is. De special effects en de CGI-animaties zijn enorm goed, terwijl de settings Star Wars ademen”, schrijft Paul Hauer van Filmliefhebber.com. Bekijk hier het overzicht van de user ratings.

Meer Disney+ Originals

Duidelijk: om de The Mandalorian kun je eigenlijk niet heen als seriekijker en al helemaal niet als Star Wars-fan. Maar omdat er maar één aflevering per week verschijnt, heb je ook tijd om andere films en series te ontdekken op de streamingdienst. Check hier ons overzicht met de Disney+ Originals die de moeite waard zijn om te kijken.