Pim Jansen
Pim Jansen Auto's & Motoren 25 okt 2021
Leestijd: 2 minuten

Tesla voert stilletjes forse prijsstijging elektrische auto’s door

Tesla heeft in de Verenigde Staten stilletjes de prijzen van zijn elektrische auto’s verhoogd. Onder meer de Model S en Model X Long Range zijn fors duurder geworden.

Het klinkt als oud nieuws, maar niets is minder waar. In juli werd er zonder aankondiging ook al een prijsstijging doorgevoerd, afgelopen weekend gebeurde hetzelfde.

Tesla verhoogt prijzen Model S en X Long Range

De grootste prijsstijging is doorgevoerd bij de Tesla Model S en Model X Long Range. Beide modellen zijn van het een op andere moment 5.000 dollar duurder geworden. Nu betaal je in de Verenigde Staten respectievelijk 94.990 and en 104.990 euro voor de elektrische auto’s. Om het in perspectief te zetten: in januari dit jaar was de prijsindicatie van de Model S Long Range nog maar 80.000 dollar. Daar is inmiddels dus 15.000 bijgekomen.

Vorige week werden de prijzen van de Tesla Model 3 en Model Y stilletjes ook al verhoogd. De prijs van deze elektrische auto’s steeg met 2.000 dollar. Het bedrijf van Elon Musk, dat niet vies is van een aankondiging op zijn tijd, houdt zich juist stil over de redenen van deze prijsstijgingen.

‘Overrompeld door vraag naar elektrische auto’s’

Met inflatie heeft de prijsstijging in ieder geval niet iets te maken. Tesla had bovendien uitstekend derde kwartaal, ondanks het wereldwijde tekort aan halfgeleiders, dat ook andere autofabrikanten heeft geteisterd. Elon Musk zei in juni dat de stapsgewijze prijsstijgingen van Tesla op de Model 3 en Model Y in de eerste helft van 2021 grotendeels te maken hadden met tekorten in de toeleveringsketen. Maar het bedrijf was in staat om zijn voertuigsoftware te herschrijven, zodat alternatieve chips gebruikt konden worden.

Een verklaring voor de huidige forse prijsstijging is er vanuit Tesla in ieder geval niet. Wel zei CFO Zach Kirkhorn dat de toegenomen vraag naar elektrische auto’s het bedrijf een beetje overrompeld heeft. “Soms lijken onze prijswijzigingen voor het publiek niet logisch”, zei Kirkhorn tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers na Q3. “Maar weet je, er is een strategie die we achter de schermen uitwerken. Om vraag en aanbod in evenwicht brengen, maar ook om verschillende tekorten aan onderdelen in evenwicht te brengen. Dat terwijl we proberen de wachttijden te beheersen. Dit proberen we hier zoveel mogelijk te optimaliseren.”

Op zoek naar een betaalbare elektrische auto? Check de nieuwe Volkswagen ID LIFE.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.