Tesla verslaat koploper Porsche in toonaangevend onderzoek

Onlangs heb je bij ons kunnen lezen dat Tesla op het gebied van bouwkwaliteit niet zo best scoort. Uit onderzoek van het toonaangevende kwaliteitsonderzoek van J.D. Power kwam de elektrische auto van Elon Musk als slechtste uit de bus. Gelukkig voor Tesla heeft dat geen invloed op de populariteit van hun auto. Op een ander punt staat het merk namelijk bovenaan.

We hebben het dan over merkliefde. J.D. Power onderzoekt namelijk niet alleen de auto’s, maar ook de mensen die ze kopen. Zo kijken ze in hun APEAL (Automotive Performance, Execution and Layout) onderzoek ook naar de emotionele band van eigenaren met hun merk. Hierbij wordt gevraagd of de auto voldoet aan de verwachting die ze vooraf hadden. Daarnaast meten ze ook het gevoel van comfort en luxe, maar ook de sensatie die je krijgt wanneer je het gas indrukt. Vooral op dat laatste zal Tesla veel punten gescoord hebben.

‘Emotionele overwinning’ voor Tesla

In totaal worden er 37 punten onderzocht die allemaal te maken hebben met de emotionele band en waardering van eigenaren. Per onderdeel krijgt een merk punten. Daar komt vervolgens een totaalscore uitrollen van maximaal 1.000 punten. Met een score van 896 heeft Tesla het meeste punten weten te pakken. Meer dan de officiële nummer één Porsche. Het Duitse merk staat met 881 punten toch boven omdat Tesla niet helemaal meedoet.

Net als bij het onderzoek van J.D. Power over de bouwkwaliteit voldoet Tesla namelijk niet aan alle eisen om officieel mee te doen voor de titel. Dit heeft vooral te maken met ‘gebrek aan medewerking.’ Ondanks dat wist J.D. Power genoeg data te vergaren om tot een representatief onderzoeksresultaat te komen. In dit geval pakt dat voor Tesla dus een stuk beter uit dan bij het vorige onderzoek. Niemand is blijkbaar zo blij met zijn auto als een Tesla-rijder.

Premiummerken moeten achteruit kijken

Uit het onderzoek van J.D. Power kwam ook nog een ander opvallend iets naar voren. Nog nooit was het gat tussen de premiummerken en massamerken zo klein. De minder high-end merken zijn bezig met een opmars en scoren gemiddeld nog maar 23 punten minder. Gemiddeld scoren premiummerken 861 punten. Massamerken zitten daar met 838 punten niet ver meer achter.

Forbes

Reageer op artikel:
Tesla verslaat koploper Porsche in toonaangevend onderzoek
Sluiten