Dominick Vietor
Dominick Vietor Wheels 10 sep 2019

Tesla Model 3 review: elektrisch rijplezier wordt bereikbaar

Dat je voor een flinke dosis rijplezier écht geen verbrandingsmotor nodig hebt, bewees Tesla al met de Roadster en de Model S. Leuk, maar even €85.000 of meer neertellen voor een auto is niet voor iedereen weggelegd. Gelukkig is er sinds kort de Tesla Model 3: een goedkopere Tesla die met zijn vanafprijs van €48.980 een stuk bereikbaarder is. In deze Tesla Model 3 review checkt Manners of deze auto nog steeds ultiem elektrisch rijplezier kan bieden.

Eerst maar even de basics. De Tesla Model 3 is dan wel het kleintje van Tesla; bepaald klein of goedkoop is hij niet. Met zijn flinke formaat en prijs die duidelijk in het luxesegment hoort kun je ‘m vergelijken met een BMW 3-serie of Audi A4. Vanwege zijn elektrische aandrijflijn is hij alleen nog wat duurder. De goedkoopste kost €48.980; de Model 3 Long Range die ik reed gaat weg vanaf €58.980.

Luxesedan met focus op tech

Voor dat geld krijg je wel een mooie luxesedan. Die luxe komt allereerst terug in het ontwerp. Met zijn slanke uiterlijk en mooie chromen accenten heeft de Tesla Model 3 een prachtige uitstraling. Leuke accenten zijn de in de body verzonken deurgrepen – alles voor de aerodynamica – en het strakke front zonder grille.

Tesla Model 3 review design
Afbeelding: Manners/Dominick Vietor

Qua interieur ligt de focus wat anders dan bij een ‘traditionele’ luxesedan. Vergeleken met bijvoorbeeld die BMW 3-serie is het materiaalgebruik en de afwerking van het interieur duidelijk wat minder. Niet dat het verkeerd is, maar er is bijvoorbeeld wat meer gebruik gemaakt van hard plastic.

Daar zet Tesla in de Model 3 een hele bak tech tegenover. Het interieur is extreem strak en ontworpen rond een gigantisch centraal scherm in de middenconsole. Zichtbare ventilatieroosters heeft de auto bijvoorbeeld niet en knopjes zijn er nauwelijks.

Tesla Model 3 review gaming
. Bron: Manners/Dominick Vietor

Het is een beetje alsof je de Model 3 bedient via een iPad. Zo ziet de bediening eruit en zo werkt ‘ie gelukkig ook. Geen gebrekkig touchscreen met een onhandige interface. Nee, de Tesla Model 3 heeft een supersnel systeem dat voor iedereen die veel met smartphones of tablets werkt binnen no time te begrijpen is. Het moet je liggen, maar wij zijn wel fan.

Bovendien kun je met dat scherm veel meer dan alleen navigeren en de auto bedienen. Denk aan een ingebouwde webbrowser, Spotify en zelfs een heuse gameconsole. Die laatste moet – en kun – je niet gebruiken tijdens het rijden, maar maakt het wachten bij de laadpaal wel minder saai.

Snel, dynamisch en comfortabel

Om de vraag uit de intro maar meteen te beantwoorden: ja, de Tesla Model 3 biedt nog steeds ultiem elektrisch rijplezier. Sterker nog: hij is misschien wel leuker om te rijden dan een Model S. Dat heeft ermee te maken dat hij wat kleiner en lichter is, waardoor de Model 3 dynamischer stuurt. Je merkt nog steeds dat het een zware bak is, maar het stoort eigenlijk nooit.

Tesla Model 3 design detail
Afbeelding: Manners/Dominick Vietor

De 0-100 tijd van 2,6 seconde die de Model S met Ludicrous Mode neerzet redt deze Model 3 niet. Maar met 3,4 seconde voor de performanceversie en 4,6 seconde voor de door ons gereden Model 3 Long Range is hij nog steeds serieus snel. Zodra je het stroompedaal intrapt vlieg je vooruit. Dat geldt niet alleen wanneer je een sprintje bij het stoplicht doet, maar ook als je iemand wilt inhalen op de snelweg.

Die onmiddelijke en krachtige ‘gasrespons’ van de Model 3 maakt de auto een feestje om te rijden. Niet alleen omdat je lekker snel bent, maar ook omdat het veel comfortabeler is. De auto doet alles wat je van hem vraagt direct en je hoeft nooit te wachten. Bovendien heb je geen last van motorgebrom als je eens een keer wat meer van de wagen vraagt. Dat doet op het circuit misschien af aan de beleving, maar is tijdens je dagelijkse ritjes wel zo relaxt.

Avontuur op Zandvoort

Over dat circuit gesproken: ondanks het gebrek aan een brullende V8 komt de Model 3 ook daar prima tot z’n recht. Een rondje op circuit Zandvoort liet ons kennismaken met de snelste versie van de Model 3, namelijk de performance. Een kennismaking die we niet snel zullen vergeten. We hadden niet verwacht dat een zware Tesla zich zo goed thuis zou voelen op een circuit. Dan is niet alleen vanwege de ongekende acceleratie, maar vooral vanwege hoe gemakkelijk het is om de Model 3 het circuit rond te sturen.

Mocht je wel eens in een snelle auto over een circuit gereden hebben, dan weet je dat dit niet gemakkelijk is. Als je iets te vroeg op je gas gaat of net even wat te laat remt, is je ronde vaak meteen verpest. Bij veel achterwiel aangedreven auto’s moet je zelfs blij staan dat je niet meteen achterstevoren staat. Een snelle ronde rijden in zo’n auto vergt tijd en oefening. Bij deze Tesla is dat niet het geval.

Tesla Model 3 trackdays
Afbeelding: Manners/Mark Hofman

Door de vierwielaandrijving en het feit dat je altijd beschikt over de juiste hoeveelheid vermogen – bij elektrisch rijden hoef je tenslotte niet na te denken over versnellingen – is de Tesla Model 3 heel vergefelijk. Een klein foutje resulteert niet meteen in een schuiver. Hierdoor kun je, zodra je het circuit een beetje kent, meteen proberen om het maximale uit de auto te halen.

Dit gecombineerd met de bizarre acceleratie maakt de Tesla Model 3 Performance een verrassend goede en vooral leuke auto om op een circuit te rijden. Vooral als je dit nog nooit eerder gedaan hebt, zijn er maar weinig auto’s die een grotere glimlach op je gezicht gaan toveren. Ondanks het gebrek aan een bulderende motor.

Klaar om zelf te rijden

Als autoliefhebber wil je natuurlijk graag zelf het stuur in handen houden. Snappen we. Als autoliefhebber in de file, is de lol er echter snel vanaf. Tesla lost dat op met Autopilot. Voorlopig zorgt die techniek er – anders dan de naam doet vermoeden – niet voor dat de auto helemaal zelf rijdt. Autopilot zorgt er wel voor dat je op de snelweg en in de file bijna niets meer hoeft te doen. Autopilot houdt je Model 3 in de baan en past het tempo aan aan je voorganger. Ook als dat betekent dat je in de file soms stil moet staan en weer moet opstarten.

Tesla Model 3 review interieur
Afbeelding: Manners/Dominick Vietor

Autopilot is zeker nog niet perfect: het rijdt vrij onrustig en remt soms zonder reden. Toch maakt het rijden in de file en op de snelweg nu al een stuk minder vermoeiend en vervelend. In de toekomst kan dat nog veel beter worden. In principe heeft elke Tesla die nu geproduceerd wordt voldoende hardware in huis om autonoom te rijden. Zodra de software en regelgeving zo ver zijn, kan jouw Model 3 uit 2019 zichzelf besturen. Kun je lekker scheuren als je wilt, en een krantje lezen als je even geen zin hebt om zelf te rijden.

Nooit meer een lege accu

Range anxiety. Het is hét potentiële bezwaar tegen elektrisch rijden. Met de Tesla Model 3 hoef je gelukkig nooit meer bang te zijn om met een lege accu te stranden. Dat komt door de flinke range van in de praktijk zo’n 400 kilometer, maar zeker ook door Tesla’s Superchargers.

Die snelladers zijn geplaatst op fijne locaties en de navigatie van de auto stuurt je er vanzelf langs als het nodig is. Manners gastschrijver Aert koerste al eens richting Barcelona in een Model S met behulp van Tesla’s Superchargers. Geen probleem, zo bleek.

Tesla Model 3 supercharger
Afbeelding: Manners/Dominick Vietor

Volgens Tesla kun je bij een lange afstandsrit zo’n 2,5 uur rijden per 30 minuten laden. Wat trager dan hoe we met twee bestuurders in een benzineauto naar het buitenland zouden crossen, maar zeker niet verkeerd. Op basis van onze ritjes binnen Nederland met de Model 3 vermoeden we dat Tesla’s schatting wel realistisch is.

Tesla Model 3 review conclusie

De Tesla Model 3 maakt al het moois wat elektrisch rijden te bieden heeft een stuk betaalbaarder. Voor €48.980 rijd je al met een Model 3 Standard Range weg. De geteste Long Range kost met €58.980 wat meer; de Model 3 Performance kost je zelfs €64.580. Veel geld, maar wel tienduizenden euro’s minder dan andere elektrische auto’s die deze power bieden. Bovendien is de Model 3 Standard Range vanwege zijn prijs veilig voor de Tesla-tax. Zakelijke rijders betalen in 2019 dus een bijtelling van 4% over het volledige aankoopbedrag van de Model 3 Standard Range.

Tesla Model 3 review overzicht
Afbeelding: Manners/Dominick Vietor

Het belangrijkste: de Tesla Model 3 is gewoon erg leuk om te rijden. Wie voor het eerst het stroompedaal intrapt wordt verrast met een sprintje waar je u tegen zegt. Het goede stuurgedrag, de directe respons en Autopilot maken hem ook op langere termijn fijn om te rijden. Bovendien heeft Tesla het hele laadgebeuren goed voor elkaar én is de Model 3 een mooie auto van binnen en buiten. Kortom: Tesla heeft met de Model 3 een mooie balans gevonden tussen sexappeal, prestaties en prijs.

Tesla Model 3 exterieur detail
Afbeelding: Manners/Dominick Vietor

Liever een video over de Tesla Model 3? Onze vrienden van WANT maakten ‘m. Wil je wel elektrisch rijden, maar houd je meer van conventionele automerken? Check dan zeker ook eens onze reviews van de Audi e-tron of Jaguar I-Pace.

Reageer op artikel:
Tesla Model 3 review: elektrisch rijplezier wordt bereikbaar
Sluiten