Stijn Kuster
Stijn Kuster Auto's & Motoren 14 mei 2021
Leestijd: 2 minuten

‘Tesla misleidt klanten met snelheidscijfers en Autopilot’

De daadwerkelijke snelheidscijfers van de Tesla Model S Plaid en Plaid+ blijken niet helemaal te kloppen met wat de fabrikant opgeeft. Ook de informatie over de autopilot lijkt ‘verkeerd te zijn herinnerd’, om in de terminologie van Mark Rutte te praten.

Jason Fenske van het YouTube-kanaal Engineering Explained laat met berekeningen zien dat de Amerikanen hun beloftes niet waar kunnen maken.

Gesjoemel met snelheidscijfers

Volgens de website van Tesla sprint de Tesla Model S Plaid van 0 naar 100 kilometer per uur in 2,1 seconden. De Plaid+ zou dit in minder dan 2,1 seconden doen. In deze video legt Jason Fenske uit waarom de nul-naar-honderdsprint niet helemaal klopt.

Tesla Autopilot Model S
(Afbeelding: Tesla.com)

De behaalde tijden zijn vanaf een rollende start. Het wiel mag één rotatie maken voordat de tijd begint te lopen. Hierdoor is de Tesla al op snelheid voordat de meting begint.

Tesla’s lijken sneller dan ze zijn

Ook andere fabrikanten maken gebruik van deze meetmethode. Bij een meting op deze manier moet er nog een correctie van af, dit doet Tesla bij de topmodellen nog niet. De Amerikanen laten enkel een sterretje achter de tijd zien. Hierdoor lijkt het verschil tussen de Model S Long Range en de Plaid groter dan het daadwerkelijk is.

Caviar onthult 24-karaats gouden Tesla Model S met bijpassende iPhone

Volgens Fenske gaat de Model S Plaid+ niet van 0 naar 60 mijl per uur (96 kilometer per uur) in minder dan 2 seconden. Tesla kan dus de belofte die het maakt (0 naar 60 mijl in minder dan 1,99 seconden) volgens de YouTuber niet waarmaken. Desondanks zal het model akelig dichtbij komen, maar de exacte cijfers worden achtergehouden.

‘Autopilot is een misleidende naam’

De snelheidscijfers zijn niet de enige beloftes die Elon Musk niet waar kan maken. Op PlainSite, een website waarop juridische bestanden openbaar worden gemaakt, staat een document waarin de directeur van Tesla’s Autopilot-software vertelt dat Elon Musk de mogelijkheden van het rijhulpsysteem overdrijft. Daarnaast zouden de namen Autopilot en Full Self-Driving bijgedragen aan het misleiden van klanten. Tesla laat ze geloven dat de voertuigen daadwerkelijk zelf kunnen rijden, terwijl dit niet zo is.

Sommige Tesla-eigenaren hebben zoveel vertrouwen in de techniek dat ze niet meer op de weg letten wanneer Autopilot is ingeschakeld. Zo reed er vorig jaar een Model S tegen een stilstaande politieauto, terwijl de autopiloot actief was en de bestuurder een film keek.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.