Jan de Raab
Jan de Raab Wheels 28 jun 2019

Tesla krijgt concurrentie uit Nederland: Lightyear zet volgende stap in elektrisch rijden

Eindelijk is het zo ver: Tesla krijgt serieuze concurrentie. Deze keer niet van Apple of Google, maar van de Nederlandse autofabrikant Lightyear. Dit bijzondere bedrijf heeft onlangs zijn eerste zonneauto gepresenteerd en de verwachtingen zijn hoog. Zo zou de wagen van Lightyear een actieradius hebben van maar liefst 800 kilometer.

Lightyear heeft er alle vertrouwen in dat het met haar product een flinke troef in handen heeft. De wagen zou de concurrentie met de Tesla wagen aan moeten kunnen. Aan de vormgeving zal het in ieder geval niet liggen, de eerste indrukken zijn ronduit positief te noemen. De liefhebbers van het gestroomlijnde model van Nederlandse bodem moeten nog even geduld hebben: de wagen is pas vanaf 2021 leverbaar. Mocht je echt niet kunnen wachten en jezelf willen verzekeren van een unieke wagen, dan kun je hem vanaf vandaag al wel reserveren.

Tesla concurrent Nederland Lightyear

Lightyear geeft Tesla het nakijken

De technici van Lightyear hebben in ieder geval alles uit de kast gehaald om een onuitwisbare indruk achter te laten. Zo is de actieradius met 800 kilometer niet alleen groter dan die van de gemiddelde Tesla, de Lightyear is ook voorzien van zonnepanelen. Deze dienen niet zozeer ter vervanging van de laadpaal, ze zorgen wel voor een vergroting van de actieradius. Per gereden uur komt er namelijk zo’n 12 kilometer extra bij. Met een beetje mazzel pers je er dus nog gewoon 100 kilometer extra uit terwijl je de Tesla-rijder het nakijken geeft.

De toevoeging van zonnepanelen op de auto zijn ideaal, het enige minpuntje is het rendement. Dat is namelijk afhankelijk van de hoeveelheid zon die je onderweg kunt meepikken. Zo zal een bestuurder in Amsterdam maximaal 58 kilometer aan extra energie op kunnen wekken, dat is omgerekend 48 dagen lang gratis brandstof. Een bestuurder in Johannesburg zou juist meer rendement behalen, die haalt namelijk zo’n 64 dagen aan extra energie binnen. Je raadt het al: Lightyear richt zich voornamelijk op de opkomende Afrikaanse economieën.

Introducing Lightyear: The electric car that charges itself with sunlight

Introducing the electric car that charges itself with sunlight, see more at https://www.lightyear.one. Lex Hoefsloot, CEO of Lightyear announces our mission. Dutch company Lightyear launches four-wheel drive solar-powered car able to drive for months without charging. Currently, all cars of the world combined drive one light year, every year.

Duurder dan een Model S

Ook al hoopt Lightyear het grootste deel van haar wagens in Afrika te kunnen slijten, eenvoudig zal het niet zijn. De grootste reden hiervoor is de vrij hoge aanschafprijs. Aan de wagen hangt namelijk een prijskaartje van maar liefst 119.000 euro. Daarmee is de wagen dus niet voor iedereen weggelegd. In eerste instantie zal de productie dan ook beperkt zijn tot zo’n 1.500 stuks. Mocht het concept commercieel gezien succesvol zijn, dan zal de productie worden verlengd en kan de prijs wellicht ook zakken.

Mocht het ophoesten van een bedrag van 119.000 euro enigszins problematisch zijn dan is er een leuke oplossing. Je kunt de wagen namelijk ook leasen. Ook in dat geval vormt de wagen nog steeds een behoorlijke kostenpost, je betaalt dan namelijk 1.879 euro per maand. Natuurlijk, ook dat is een behoorlijk bedrag, maar je rijdt dan wel in een wagen die je niet zo snel op de Nederlandse wegen voorbij ziet komen.

Want

Reageer op artikel:
Tesla krijgt concurrentie uit Nederland: Lightyear zet volgende stap in elektrisch rijden
Sluiten