Tesla-killer? Dyson onthult alsnog elektrische auto met bizarre range

Bij Dyson denk je waarschijnlijk direct aan de herkenbare stofzuigers. Hoewel dit met afstand hun bekendste product is, maakt het door Sir James Dyson opgerichte bedrijf nog veel meer. Van föhns tot lampen en van ventilatoren tot handdrogers. Er stond zelfs een elektrische auto stond op de planning.

Helaas trok Dyson in oktober 2019 de stekker uit project N526. Dit was de codenaam die gebruikt werd voor hun elektrische auto. Hoewel we wisten dat Dyson bezig was met een concurrent voor Tesla, bleef de auto zelf geheim. Tot afgelopen weekend. James Dyson besloot namelijk om aan The Times te laten zien waar aan gewerkt werd.

Bijna 1.000 kilometer zonder te laden

Zoals je kunt zien op de foto was Dyson van plan om een sportieve elektrische SUV op de markt te brengen. Het prototype doet vooral denken aan de moderne Range Rovers. Het meest opvallende is de voorruit. Deze loopt onder een hele kleine hoek naar achteren (zoals een sportwagen). Zeker geen onaantrekkelijk ontwerp, maar wat deze auto echt interessant maakt, ligt verscholen onder zijn looks.

Het doel van Dyson was om een auto te bouwen die kan concurreren met Tesla. De range had in deze strijd het belangrijkste wapen moeten worden. Dyson werkt namelijk aan een gepatenteerde solid-state batterij. Volgens de stofzuiger fabrikant zou de auto dankzij deze batterij 600 miles (965 kilometer) kunnen afleggen op een volle batterij.

Ter vergelijking: de Tesla Model S heeft een range van 610 kilometer en de Tesla Model X komt op een volle batterij tot 505 kilometer. Een indrukwekkend verschil, maar dat is nog niet alles. Dyson beweert namelijk dat die 965 kilometer zelfs gehaald kan worden als je 112 km/u rijdt op een koude winterdag met de verwarming aan en de radio op vol volume.

Niet zo snel als een Tesla

Ook op het gebied van snelheid kan de elektrische auto van Dyson zich enigszins meten met Tesla. Ondanks een gewicht van 2.600 kilo zit deze aluminium kolos in 4,8 seconden op 100 km/u. Slechts een halve seconde langzamer dan de Tesla Model X. Hoewel het verschil in topsnelheid wat groter is, 200 km/u om 250 km/u, doet de Dyson auto niet veel onder voor de grote concurrent.

Deze prestaties zijn te danken aan de twee 200kW elektrische motoren. Gezamenlijk leveren deze 536 pk en een koppel van 650 Nm. Naast de prestaties was er ook veel aandacht voor het interieur. Zo zouden de slanke stoelen moeten zorgen voor optimale lendensteun en is ervoor gekozen om het dashboard zo clean mogelijk te houden. Alle informatie die je als bestuurder nodig hebt, wordt aangeleverd via een heads-up display.

Waarom de Dyson auto er niet komt

Moderne looks, strak interieur, prima prestaties en een bizarre range. Op papier klinkt dit als de ideale elektrische auto. Toch besloot Dyson om te stoppen met dit project. De ontwikkeling van een elektrische auto bleek toch wat te ambitieus voor een bedrijf dat huishoudelijke producten maakt. Dyson heeft niet de middelen en kennis die grote autofabrikanten wel hebben. Daarom is het voor hen vele malen duurder om een auto te ontwikkelen.

Dit was vooral terug te zien in de kostprijs van de auto. Dyson zou ruim 165.000 euro per auto moeten vragen om de kosten te dekken. Om te kunnen concurreren met andere merken zou Dyson hun auto dus met verlies moeten verkopen. Grote automerken die miljarden omzetten met de verkoop van gewone auto’s kunnen dit doen, maar voor een stofzuiger fabrikant is dat geen optie.

Dyson open om kennis te delen

Dyson heeft het geprobeerd, maar het is niet gelukt. Dat is overigens niet omdat Sir James Dyson zijn best niet gedaan heeft. De oprichter heeft naar eigen zeggen namelijk 560 miljoen euro van zijn eigen geld in deze elektrische auto gestoken. Zonde van het geld? Niet helemaal, want volgens James Dyson kan dit project uiteindelijk wel voor een doorbraak gaan zorgen.

Vooral de solid-state batterij kan het verschil gaan maken. Deze zijn namelijk een stuk efficiënter en compacter dan de lithium ion accu’s die nu gebruikt worden. Dyson staat er dan ook open voor om deze techniek openbaar te maken zodat andere autofabrikanten hier gebruik van kunnen maken.

Mislukt, maar toch een succes

Het idee van een eigen elektrische auto wil hij dan ook nog niet opgeven. Mocht het ooit commercieel haalbaar zijn, dan wil Dyson het zeker overwegen. De 500 mensen die aan het project gewerkt hebben, heeft hij in ieder geval in dienst gehouden. Zij werken nu aan verschillende andere projecten. Zo is project N526, ondanks dat de auto er niet gaat komen, toch deels een succes geworden.

Reageer op artikel:
Tesla-killer? Dyson onthult alsnog elektrische auto met bizarre range
Sluiten