Thomas Aalderink
Thomas Aalderink Auto's & Motoren 19 dec 2019

Waarom de Tesla Cybertruck waarschijnlijk verboden wordt in Nederland

In de loop der jaren hebben we verschillende merken een poging zien wagen met bijzondere auto’s, maar Tesla spant de kroon met hun Cybertruck. De volledig elektrische pick-up heeft een uniek uiterlijk en is ook nog eens gemaakt van een materiaal dat we niet vaak tegenkomen in de auto-industrie. Dat maakt de nieuwe auto van Tesla deuk- en krasvrij, maar aan het zogenaamde exoskelet zit ook een groot nadeel.

In deze vorm zal de Tesla Cybertruck namelijk niet toegelaten worden op de Europese wegen. Stefan Teller, expert bij de Duitse RDW (de TÜV), heeft de nieuwe bolide van Elon Musk nader bekeken en kwam toen al snel tot die conclusie. De gepantserde Tesla voldoet namelijk niet aan de veiligheidseisen die binnen Europa gelden. Je zou zeggen dat een (bijna) onverwoestbare pick-up juist heel veilig is, maar het is belangrijk om verder te kijken dan alleen het keiharde uiterlijk.

Kreukelzone doet Tesla Cybertruck de das om

Om te beginnen is het design een probleem. Met alle hoeken en punten die de Tesla Cybertruck heeft, zal hij nooit goed uit de voetgangersveiligheid test komen. Zeker niet omdat de pick-up gemaakt is van gehard staal. Dit deukt niet in waardoor een klap nog harder aankomt. Niet alleen voor het slachtoffer buiten de auto, maar ook voor de inzittende. Omdat het materiaal niet meegeeft is er ook geen kreukelzone.

Binnen de Europese Unie moet iedere auto een kreukelzone hebben. Dat is een keiharde eis. Wanneer je een auto hebt die niet meegeeft, moeten de inzittenden en het slachtoffer buiten de auto de volle impact van een aanrijding incasseren. Dit vergroot de kansen op letsel enorm. Daarom is in de EU besloten om een kreukelzone verplicht te stellen. Auto’s die dit niet hebben, zoals de Tesla Cybertruck, komen er niet in en zullen dus ook in Nederland verboden worden.

In thuisland Amerika heeft Tesla waarschijnlijk geen problemen om de Cybertruck door de keuring te krijgen. Daar valt de elektrische pick-up namelijk onder de Light Duty Trucks. Voor auto’s binnen deze groep gelden minder strenge veiligheidseisen. Hierdoor kan Elon Musk (die zelf al rondrijdt in de Cybertruck) in Amerika aan de strenge regels ontkomen, maar dat is in Europa dus een ander verhaal.

Er is nog hoop voor Elon Musk

Mocht je de Tesla-dealer al gebeld hebben dat je er eentje wil, dan is er nog geen reden om daarop terug te komen. De Tesla Cybertruck gaat namelijk in de huidige staat niet door de Europese tests komen. Omdat de bolide die Elon Musk liet zien nog niet het productiemodel is, mogen we hoop houden. Tesla heeft nog even voordat de auto op de markt komt en er is dus zeker een kans dat de uiteindelijk versie wel aan de Europese eisen voldoet.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Autovisie

Reageer op artikel:
Waarom de Tesla Cybertruck waarschijnlijk verboden wordt in Nederland
Sluiten