Martin de Coninck
Martin de Coninck Architectuur 18 nov 2022
Leestijd: 2 minuten

Terajacht ‘Pangeos’ wordt het duurste en grootste vaartuig ooit

Zelfs Russische superjachten van honderden miljoenen dollars vallen in het niet bij dit tera-jacht van 7,9 miljard dollar. Het enorme vaartuig in de vorm van een schildpad wordt niet alleen het duurste, maar ook veruit het grootste schip ooit gebouwd.

Het kolossale schip krijgt de prachtige naam Pangeos en zal maar liefst 550 meter lang en maximaal 610 meter breed worden. Vergeleken met Pangeos is het Russische superjacht Dilbar – dat onlangs is gestript van alle kunst door Duitse officials – niet meer dan een micropenis.

Superjachten, megajachten én terajacht Pangeos

Er is zelfs een compleet nieuwe categorie bedacht voor de kolos Pangeos: terajacht. De benaming gigajacht schiet namelijk tekort voor een gevaarte met de omvang van Pangeos.

Ter vergelijking: een ‘gewoon’ superjacht is ongeveer 37 tot 70 meter lang. Een tree hoger vinden we de megajachten die maximaal 90 meter lang zijn. Baas boven baas was tot voor kort het gigajacht, waarvan Azzam momenteel de grootste is met een lengte van net geen 180 meter. Allemaal leuk en aardig, maar Pangeos speelt niet eens in dezelfde divisie met een lengte van 550 meter.

Een jacht vol winkelcentra, hotels en landingsplatformen

En wat gaan ze doen met al die ruimte? Om te beginnen komt er een compleet winkelcentrum. Dat is wel even wat anders dan een miezerig casino op een cruiseschip.

terajacht pangeos, duurste en grootste jacht ooit, schildpad
Pangeos heeft de vorm van een schildpad (Afbeelding: Lazzarini)

Daarnaast zullen er complete hotels aan boord zijn én zelfs landingsplatforms om op volle zee extra gasten te ontvangen. Snak je onderweg naar wat vaste grond onder je voeten? Geen probleem. Op Pangeos worden meerdere parken aangelegd, zodat je weer helemaal geaard bent. Eigenlijk is het een varende stad.

Nog even wachten

De Italiaanse ontwerpstudio Lazzarini neemt dit enorme project op zich en verwacht de eerste, maagdelijke vaart over een jaar of acht. “Voor de bouw van terajacht Pangeos is een compleet nieuwe infrastructuur nodig. Vanwege de omvang van het schip zal er een nieuw soort scheepswerf moeten komen die onder water komt te staan, zodat het terajacht zwevend te water wordt gelaten”, aldus een woordvoerder van Lazzaarini.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.