Redactie
Redactie Films & Series 9 september 2016

Gaming Manners: next level knokken in Tekken 7

Mocht je de game-industrie niet meer op de voet volgen, geen nood: daarom bestaat Gaming Manners. In Gaming Manners houden Manners en game-expert Jelle van Es van Pixelcake je op de hoogte van zaken die je moet weten.

In deze Gaming Manners heb ik er voor gekozen om even vooruit te kijken. Volgende week reis ik af naar de Tokyo Game Show om te kijken wat de Japanse gaming-industrie het aankomende jaar voor ons in petto heeft. Eerlijk is eerlijk, de tijd dat de Japanse gamesmarkt de belangrijkste ter wereld was, is sinds het PlayStation 1-tijdperk wel vervlogen. Toch komen er nog altijd grote games uit, met name in het vechtgenre. Een absolute koning daarin is de Tekken-reeks. Een serie die al sinds de PlayStation bestaat en waarvan ik vroeger belachelijk veel gevechten uitvocht met de huidige hoofdredacteur van Manners, maar dat volledig terzijde.

‘Wat Tekken zo goed maakt, is de grote hoeveelheid variatie. Geen potje is hetzelfde.’

Tekken 7

Tekken 7 is het nieuwste deel in de serie en hij moet begin volgend jaar uitkomen op de PlayStation 4 en de Xbox One. Het is een game die enorm lang in ontwikkeling is, maar vreemd genoeg wel al bijna twee jaar speelbaar is in de Japanse Arcade-hallen. Vorig jaar december kwamen we voor het eerst in aanraking met de game en hebben we tientallen 100 Yen-munten (zo’n 90 eurocent) in de automaten gegooid om een potje te kunnen spelen. Zowel tegen de computer als tegen de lokale Japanse vechtersbazen. Hoewel we in het laatste geval snel klaar waren, was het wel indrukwekkend om te zien hoeveel skills dit soort mannen hadden.

Wat Tekken 7 in mijn ogen zo goed maakt, is de variatie. Door de grote hoeveelheid personages waarmee je aan de slag kunt gaan en de diverse speelstijlen die je kunt hanteren, is geen potje hetzelfde. Een agressieve speler die voor Heihachi kiest, speelt compleet anders dan iemand die juist wacht op hetgeen dat de tegenstander doet en dan countert. Bovendien kan door een juiste combinatie van aanvallen het tij van het gevecht volledig worden gekeerd. Een ronde is pas echt over wanneer één van de twee spelers knockout ligt.

Next level

Dat principe bestaat al sinds de eerste Tekken, maar in Tekken 7 is alles wel next level geworden. Uiteraard ziet de game er een stuk beter uit. Sterker nog, Tekken 7 is een visueel klapstuk. Personages ogen uitstekend en de omgevingen waarin je vecht zijn rijk, maar het aller belangrijkste is dat alles soepel draait. Animaties van de personages waarmee je vecht gaan soepel op elkaar over en van framerate-problemen (dat het beeld even vertraagt) hebben we eigenlijk niks gemerkt. Het is zo enorm soepel dat het verliezen van een potje echt alleen aan jezelf te wijten is. En dat zorgt er weer voor dat je snel een rematch wilt.

Innovaties

Qua vecht-mechanics zijn er ook een paar nieuwe dingen bijgekomen. Zo kun je nu krachtiger worden wanneer je energiebalk laag is en op die manier een ultieme comeback voor elkaar krijgen. Tevens zijn er speciale aanvallen waarmee je een hoog risico neemt, maar bij het succesvol uitvoeren de tegenstander een enorme tik verkoopt. Ook heb je nu meer mogelijkheden om combo’s van tegenstanders te doorbreken.

Het complete plaatje zoals we dat vanuit Japan hebben meegekregen, voelt enorm goed en dan hebben we het verhaal nog buiten beschouwing gelaten. Het verhaal in vechtgames is nooit echt heel erg belangrijk, maar met Tekken 7 moet er een einde komen aan de zogenaamde Mishima-saga; de strijd tussen Heihachi, Kazuya en Jin. Hoe dat precies gaat lopen, dat houdt de ontwikkelaar nog even voor zich. Tekken 7 als vechtgame zijnde is nu al gewoon zo goed, dat het straks zomaar een verplicht kost kan zijn op de vrijdagavond voor het uitgaan.

Reageer op artikel:
Gaming Manners: next level knokken in Tekken 7
Sluiten