Media 2 jan 2019 Jelle van Es

Tales of Vesperia: Definitive Edition Review

Wanneer we het over games hebben op Manners, dan hebben we veel aandacht voor de games die in het Westen populair zijn. Games die met een groot budget door Amerikaanse studios op de markt worden gebracht. Maar de gamewereld is natuurlijk groter. En ik vind het belangrijk dat we een groot gedeelte van die markt bespreken. Daarom hebben we nu de review van Tales of Vesperia: Definitive Edition.

Tales of Vesperia: Definitive Edition is een echte JRPG

En eerlijk is eerlijk, er zijn Japanse RPG’s die nog meer een niche zijn dan de Tales of-serie. Qua verkoopaantallen zou je de serie kunnen zien als de derde grootste van Japan na Final Fantasy en Dragon Quest. De reeks gaat al sinds 1995 mee en kent om de paar jaar een nieuw deel. Tales of Vesperia: Definitive Edition is dat echter niet. Deze game werd in 2008 al uitgebracht. Destijds in eerste instantie exclusief op de Xbox 360, waarvan Microsoft hoopte dat deze game er voor kon zorgen dat de spelcomputer in de Japanse breedte aan zou slaan. Dat lukte gedeeltelijk. Het grote publiek in Japan maakt echter pas met de game kennis toen hij een jaar later op de PlayStation 3 verscheen. En die game is nu de basis van deze remaster.

Tales of Vesperia: Definitive Edition

De PlayStation 3-versie had destijds net wat extra content en die kun je nu ook gaan beleven. Daarnaast is de game voorzien van graphics die net wat scherper zijn en zijn alle gesproken teksten opnieuw ingesproken door andere voice-acteurs. Daardoor klinkt het misschien anders dan dat je het tien jaar geleden hebt beleefd, maar als ik heel eerlijk ben is dit nou niet echt een titel die je voor een tweede keer gaat spelen als je hem destijds hebt geprobeerd.

Tales of Vesperia: Definitive Edition

Toch zorgen alle vernieuwingen er voor dat de game vandaag de dag zeker de moeite waard is. De game neemt je mee naar een wereld die zich afspeelt in een Middeleeuwse setting. Jij begint daar als ene Yuri, die een redelijk vrij bestaan leidt. Hij woont in de minder luxe wijk van een grote stad, waar regelmatig problemen zijn. Omdat Yuri zijn hart op de juiste plek heeft, helpt hij graag mee wanneer er problemen zijn. Maar die goed geboden hulp zorgt er voor dat hij al snel in de gevangenis terecht komt. Daar weet hij echter uit te ontsnappen en komt hij in aanraking met een mysterieuze dame, die in nood lijkt te zijn. Uiteraard help je en van daaruit begint er een groot avontuur.

Tales of Vesperia: Definitive Edition

Wat dat betreft is het niet heel anders dan de gemiddelde Japanse RPG en dat hoeft ook niet. Het verhaal is aardig zonder je weg te blazen en dat is genoeg. Het kabbelt gewoon lekker voort, terwijl je over de wereld reist en andere personages tegenkomt, die vervolgens besluiten om met jou mee te gaan. En zodoende kom je stapje voor stapje dichter bij het einde.

Goed vechtsysteem

Tijdens het avontuur is de muziek fijn, wat voor een game met deze lengte belangrijk is. Maar misschien nog belangrijker is het feit dat het vechtsysteem van de game in orde is. Op de wereldmap of de verschillende dungeons zie je de diverse vijanden rondlopen. Wanneer je daarmee in aanraking komt begint het gevecht in een arena. Jij speelt daarbij zelf met Yuri, terwijl de andere personages automatisch hun ding doen. Over het algemeen vervullen zij de gegeven rol goed en kun je zodoende je helemaal op jezelf focussen. Gevechten duren vaak niet meer dan een twintigtal seconden en dat is wat mij betreft een mooie lengte. Het zorgde er voor dat ik het totaal niet vervelend vond om extra gevechten aan te gaan en op die manier in levels te stijgen, zodat ik klaar was voor de verschillende baasgevechten.

Tales of Vesperia: Definitive Edition

Tales of Vesperia: Definitive Edition is zodoende een degelijk JRPG. Lang niet zo goed als bijvoorbeeld Persona 5 of Ni No Kuni 2, maar goed voor heel wat uur vermaak. Mocht je een PlayStation 4 in huis hebben, dan heb ik goed nieuws. We mogen namelijk een exemplaar voor de PlayStation 4 weggeven. Het enige dat je daarvoor moet doen is een mail sturen naar [email protected], waarbij je aangeeft kans te willen maken op de titel. Tales of Vesperia: Definitve Edition is nu beschikbaar op de pc, PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch.