Supreme en het sublieme verhaal achter het wereldberoemde logo

Vandaag de dag is het onmogelijk om te ontkennen hoe invloedrijk Supreme is geworden. Van de knock-out-samenwerking tot recordbrekende tijden waarin ze uitverkopen, het merk is een van de meest boeiende streetwear-merken in de wereld. Als je kijkt naar het logo ziet het er misschien simpel uit, maar er zit een heel verhaal achter.

Highsnobiety heeft enkele bronnen bijeengebracht om de geschiedenis van het logo te vatten. Beginnend met oprichter James Jebbia in 1994, is de opkomst en de voortdurende groei van het merk in kaart gebracht. Waarbij het van de Lafayette-winkel in New York uitgroeide tot een van de hoofdleveranciers van street-style.

Nadat het met veel kritiek (en een rechtszaak) te maken kreeg (vanwege het beroemde rood-witte bokslogo) staat het iconische merk er nu beter voor. Supreme staat erom bekend met gemak meer dan 1.000 dollar op de doorverkoop markt te ontvangen. Niet verkeerd voor bijvoorbeeld een hoodie die de eerste keer voor 150 dollar over de toonbank gaat.

Het ontstaan van het Supreme logo samengevat

Toen James Jebbia de eerste Supreme-winkel opende in Manhattan, was het belangrijkste doel van de winkel om producten te verkopen van andere merken. Jebbia wilde echter de opening van de winkel wat extra schwung geven door drie originele Supreme T-shirts te verkopen. Eén met een afbeelding van een populaire skater voorop, de andere met een afbeelding van een populaire muzikant en de derde met het nogal simplistische Supreme-logo dat een vriend van Jebbia had ontworpen.

Het duurde echter niet lang voordat het T-shirt met het logo alle andere producten in de winkel begon te outsellen. Jebbia besefte dat hij goud in handen had. Hij begon met het ontwerpen van een breed scala aan andere kledingproducten met het Supreme-logo in verschillende kleuren. Al snel was het Supreme-logo een statussymbool geworden in de straatcultuur van New York City en niet veel later ook in de rest van de wereld.

Met succes komt controverse

Om meer diepgang aan het ontwerp te geven, leende Jebbia zijn vriend een boek van de New Yorkse conceptuele kunstenaar Barbara Kruger voor inspiratie. Uiteindelijk kwam het Supreme-logo eruit en leek het erg op Kruger’s kenmerkende stijl van illustraties: witte letters omringd door rood. Kruger bezat geen copywrites op het logo zelf, er kon dus geen juridische actie worden ondernomen. Dat belette de artiest niet om commentaar te leveren.

Ondanks deze controverse valt niet te ontkennen dat het Supreme-logo zeer lucratief voor het merk bleek te zijn. De boodschap die Kruger met haar artistieke stijl wist over te brengen, paste uitstekend bij Supreme’s doelgroep. De populariteit van producten met het Supreme-logo schoot omhoog. Wil je dan ook meer weten over het wereldberoemde logo, check dan vooral even onderstaande video.

Here’s Everything You Need to Know About the Supreme Box Logo

We delve into the history of the Supreme Box Logo, and break down its rise in popularity. FOLLOW US Facebook: https://facebook.com/highsnobiety Twitter: https://twitter.com/highsnobiety Instagram: https://instagram.com/highsnobiety/ View more Highsnobiety videos here: http://hsnob.co/qh67

💸 Lees ook: Sjaak Swart in Prada en Balenciaga: ‘Zal wel een verkooprecordje worden’ ⚽️

Reageer op artikel:
Supreme en het sublieme verhaal achter het wereldberoemde logo
Sluiten