Redactie
Redactie Cars 13 feb 2017

27 supercars waar ons (en jouw) hart sneller van gaat kloppen

De ratio mensen die naar een supercar neigen en degenen die er daadwerkelijk één hebben, is deprimerend uit verhouding. Dat is echter geen reden om niet te dromen. Precies daarom presenteren wij je graag 27 machines die volgens ons tot de absolute top behoren of hun sporen hebben verdiend. Begin maar alvast met dromen.

Lamborghini Miura SV

Een supercar avant la lettre. Een geweldenaar uit de vroege jaren 70 toen de term supercar mensen nog geheel vreemd was. Met z’n 385 pk sterke V12 en topsnelheid van bijna 290 km/u waren de specificaties van de Miura SV onwerkelijk voor zijn tijd.

Noble M400

Een uitdager van de gevestigde orde van een kleine Engelse fabrikant. Kan qua specs en performance vrij eenvoudig mee met de ‘grote jongens’. Een pure racer: geen hulpmiddelen, rauw en een tikje onvoorspelbaar. Lekker.

McLaren F1

Beest van apparaat, kan onmogelijk ontbreken in dit lijstje. Wordt door velen gekroond als de beste supercar ooit. Eens?

Bugatti Veyron

Een van de duurste, snelste en meest geliefde supercars op aarde. Met meer dan 1.000 pk en een topsnelheid van 407 km/m (officieel, maar ze zijn over de 430 km/u geklokt) moet je aardig wat in huis hebben om dit beest te kunnen temmen. Dat lukte dan ook lange tijd niemand.

Hennessey Venom GT

Nu we het toch over snelle auto’s hebben: deze knakker heeft Guinness World Record voor snelste productie auto in z’n zak, uh.. dashboardkastje, zitten. Van 0 tot 322 km/h doet ‘ie in 14.51 seconden. De hoogst gemeten snelheid is 435 km/h. Damn!

Ford GT

Een herziening van de classic en een instant hit bij autoliefhebbers. Beuken met die handel.

Honda NSX

Zonder twijfel één van de meest geavanceerde supercars van zijn tijd, mede dankzij racelegende Ayrton Senna. Hij heeft veel minder vermogen dan de gemiddelde supercar, maar is desondanks net zo snel, met dank aan een fabelachtig chassis en natuurkunde tartende aerodynamica.

McLaren P1

Een hybride waar je hart sneller van gaat kloppen. Zowel qua looks als inhoud; zeven maal een Prius komt pas in de buurt van het vermogen van deze flitsende kerel. Alle 375 modellen waren direct na de lancering verkocht.

Ferrari LaFerrari

Technisch gezien heet dit wonder op wielen gewoon ‘LaFerrari’ omdat dit volgens de fabrikant de dikste Ferrari is die ze kunnen maken (in deze tijdgeest). De titel ‘De Ferrari’ zegt het dus allemaal. Het is een hybride die je naar 100 km/h brengt in minder dan drie seconden. Kost je een miljoentje.

Lamborghini Countach

Klassieker. Punt. Angstaanjagend, ook.

Porsche 959

Eén van de zeldzaamste Porsches die tijdens rally’s, races én op de openbare weg excelleerde. De overtreffende trap van een 911.

Ferrari F40

Voor velen de ultieme Ferrari. Dit is hoe je ‘m tekent, niet?

Lexus LFA

Het keurige Lexus kwam met een supercar. Niet iedereen was direct onder de indruk, maar toen men de tijden zag die deze wagen op het circuit neerzette, kon bijna niemand zijn ogen geloven. Een klinische killer. Technisch zó gruwelijk perfect dat het volgens insiders soms zelfs een beetje saai wordt.

Nissan GT-R

I like big butts! Een gigantische killer met een dijk van een motor (3.8-liter twin-turbo V6). Een favoriet van tuners vanwege het enorme potentieel dat er desondanks overblijft. Een waar gripmonster en één van de beste allrounders.

Lamborghini Aventador LP750-4 Superveloce

Vrijwel elke Lambo kan in deze lijst pronken, maar dit is toch wel de legend. Alles aan deze supercar, is super. Super awesome!

Koenigsegg One:1

Net zo bizar als z’n naam. Zweeds, snel en licht. 430 km/h doet ‘ie gewoon. Bizar.

Porsche 918 Spyder

Zlatan Ibrahimovic rijdt ‘m. Zegt alles wat je weten moet.

Ferrari 250 GTO

Met een prijskaartje van 48 miljoen is dit de duurste geveilde auto in de geschiedenis. De koning van de supercars.

Mercedes CLK GTR

Komt vrijwel rechtstreeks van het circuit af. Met een prijskaartje van 1.5 miljoen dollar was dit de duurste productie auto in de late jaren ’90. Behoort qua performance wellicht tot de beste.

Audi R8 LMX

Deze R8 opereert voor een groot gedeelte in een eigen segment: het is één van de weinige supercars die de concurrentie kan bijbenen en die ook nog enigszins geschikt is voor dagelijks gebruik.

Pagani Zonda

Eén van de weinige supercars aan het begin van dit decennium die én een commercieel succes was én niet uit de stal van een geijkt merk als McLaren, Lamborghini of Ferrari kwam. Sneller dan het gros van zijn concurrenten.

Porsche Carrera GT

Dankzij de Carrera GT had Porsche in 2004 weer eindelijk een échte supercar. Deed alles goed: bruut, maar ook elegant, belachelijk snel maar ook redelijk comfortabel. Zonder twijfel één van de fraaist klinkende supercars ooit gebouwd. Zijn V10-huil gaat door merg en been.

Jaguar XJ 220

Om twee redenen misschien wel de indrukwekkendste supercar ooit gebouwd. Hij stamt uit begin jaren 90 maar oogt nog steeds bij de tijd én hij snoerde critici de mond met zijn V6. Hij zou er eerst komen met V12, maar dat ging niet door. Men fnuikte om zijn ‘kleine’ V6, maar in de praktijk bleek-ie vervolgens de te koppen supercar en het referentiepunt voor anderen. Onwaarschijnlijk exclusief en duur dezer dagen.

Aston Martin One-77

7.3 liter V12 met een prijskaartje van ruim één miljoen. Kun je uiteraard belachelijk hard mee, met een max van 355 km/h. En wat een design. Altijd stijlvol, zoals we van Aston Martin gewend zijn.

Bentley 4½ Liter “Blower”

Ruim 210 km/h is nog steeds een indrukwekkende snelheid. Als je bedenkt dat deze Bentley bijna honderd jaar oud is, val je stijl achterover. The Godfather onder de supercars.

Mercedes-Benz SLR 722 Edition

Angstaanjagend, al was het alleen al vanwege zijn bulderende motorgeluid. De SLR 722 Edition verenigt alles wat Mercedes-Benz (en toenmalig F1 partner McLaren) in huis heeft op het gebied van autosport in een road legal kanon.

Ferrari Enzo

Voor Ferrari was de Enzo de eerste echte supercar in lange tijd. Natuurlijk had het merk ook toen onwaarschijnlijk snelle sportwagens, maar dit waren meer ‘gran turismos’ of compactere racemonsters. De Enzo was de voorloper van een hele nieuwe generatie (hierna volgende Pagani, Koenigsegg, McLaren, noem maar op). Hij herdefinieerde het segment.

Reageer op artikel:
27 supercars waar ons (en jouw) hart sneller van gaat kloppen
Sluiten