Jan de Raab
Jan de Raab Health 25 mrt 2019

7 eenvoudige en doeltreffende tips die je gaan helpen bij het afvallen

Gewicht verliezen is één ding, maar de kans om het behaalde resultaat vast te houden is vaak nog de grootste uitdaging. Het geheim van een succesvolle poging om gewicht te verliezen zit vaak in het stukje bewustwording. Afvallen doe je vooral met je hoofd.

Wat we lekker vinden is vaak niet goed, maar ondertussen hebben we talloze excuses bedacht waardoor het minder kwalijk is als we toch weer eens ongestoord zondigen. De oplossing is echter vaak simpeler dan je denkt. In zeven eenvoudige stappen laten we je zien hoe je succesvol kunt werken aan je gewichtsverlies zonder het idee te hebben dat je jezelf tekort doet.

  1. Verminder de inname van koolhydraten

Om snel af te vallen, moet je je dieet aanpassen. Het beperken of liever nog, het afbreken van je lichaamsvet is vaak een kwestie van het vinden van de juiste balans. Wat gun je jezelf wel en wat probeer je te vermijden. Kortom, wat eet je en wat verbrand je.

Koolhydraten zoals pasta’s, rijst, brood, aardappelen zijn vaak rijk aan koolhydraten en dus aan suiker. Neem je daar te veel van, dan zal je lichaam de suiker uit je voeding opslaan als reserve brandstof. Het gevolg laat zich raden, je komt aan. Door je koolhydraten te beperken, dwing je jouw lichaam om vet te verbranden. Probeer het en na een paar dagen zal de weegschaal je het resultaat vertellen.

  1. Intermitterend vasten

Intermitterend vasten is niks nieuws. Het is in feite gewoon eten, maar dan met zelf bepaalde rustpauzes. Intermitterend vasten verhoogt de vetoxidatie, wat een groter vetverlies veroorzaakt. Het vasten, in combinatie met meer lichaamsbeweging, verhoogt de aanmaak van insuline waardoor voedingsstoffen beter verdeeld worden en je niet aankomt.

Een veelgebruikte manier om periodiek te vasten, wordt de 16:8-methode genoemd. Je kunt de gebruikelijke hoeveelheid voedsel binnen een dag opeten, maar alleen binnen een periode van acht uur. Na afloop van die acht uur, eet je die dag niks meer.

  1. High Intensity Training (HIT)

Workouts zijn geweldige manieren of de vetverbranding te stimuleren. Deze ‘High Intensity Training’ stimuleert de verbranding van calorieën waardoor je uiteindelijk meer gewicht verliest dan met behulp van andere sporten. Zo verlies met het roeien op de traditionele manier minder gewicht in vergelijking met de HIT-methode.

Wees gerust, om het meeste profijt te hebben van de HIT-methode hoef je niet elke dag naar de sportschool te gaan. Beperk je tot de intensieve oefening die je desgewenst ook thuis kunt doen en je ziet de kilo’s er vanaf vliegen.

  1. Supplement met visolie

Visolie is een echt wondermiddel. Het stimuleert de vetverbranding en zorgt voor een toename van het spierweefsel. Gebruik het als aanvulling op je dagelijkse voeding en bewonderen na enkele dagen het resultaat. Als je voor jezelf kunt bepalen hoeveel je wenst af te vallen, kun je uitrekenen hoeveel visolie je per dag nodig hebt. Wil je bijvoorbeeld tien procent lichaamsvet weg trainen, gebruik dan tien gram visolie per dag en verdeel het over de drie maaltijden.

  1. Drink koud water

Het is de meest gebruikte truc ter wereld: water drinken. Drink je veel water voor de maaltijd, dan zul je sneller een ‘vol’ gevoel hebben. Het resultaat is dat je minder eet en dus ook minder calorieën en koolhydraten binnen krijgt. Water verhoogt daarnaast de verbranding van de hoeveelheid lichaamsvet.

Het drinken van twee glazen koud water kan het metabolisme binnen veertig minuten met 30% verhogen, volgens een studie in 2003 Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism. Kortom, afvallen doe je met water.

  1. Eet meer magere eiwitten

Als je serieus wilt afvallen zijn eiwitten onmisbaar. Je lichaam gaat namelijk niet al het beschikbare lichaamsvet afbreken, maar kan er ook voor kiezen om op zoek te gaan naar spiermassa om energie vrij te maken. Het gevolg is dat het spierweefsel afneemt. Door extra eiwitten toe te voegen aan je voeding stel je jouw lichaam in staat om de afgebroken spiermassa aan te vullen terwijl je toch blijft afvallen.

 

  1. Vetverbrandingssupplementen

De één zal erbij zweren en volgens de ander is het effect vrij beperkt. Vetverbranders zijn voedingssupplementen die meestal verschillende soorten kruiden en stimulerende middelen bevatten om je lichaamstemperatuur te verhogen. Hierdoor wordt de verbranding gestimuleerd en wordt de eetlust onderdrukt. Je slaat op die manier dus twee vliegen in een klap.

Je onderdrukt de neiging om je energievoorraad aan te vullen door iets zoets te gebruiken en je beperkt de calorie-inname. Op die manier geef je jouw lichaam net dat ene steuntje in de rug wat het nodig heeft. Gebruikelijke ingrediënten zijn groene thee-extract, cafeïne, synephrine, capsicum, framboos ketonen en garcinia cambogia.

Meer over afvallen

Wil je snel kilo’s kwijtraken? Probeer dan eens dit militaire dieet. Dan zit je binnen no-time weer op je streefgewicht.

Men's Journal

Reageer op artikel:
7 eenvoudige en doeltreffende tips die je gaan helpen bij het afvallen
Sluiten