Winnie Verswijvel
Winnie Verswijvel Life 19 apr 2020

6 signalen dat je te veel stress hebt (en wat je er aan kunt doen)

Stress is een naar beestje. En hoewel iedereen af en toe wel eens last heeft van (gezonde) stress, is het wel zo belangrijk om stressklachten serieus te nemen.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat in 2018 maar liefst 1,3 miljoen Nederlanders last hadden van burn-out klachten. Dat is extreem veel! Je kan dus maar beter waakzaam zijn voor deze 6 signalen die erop wijzen dat je te veel stress hebt.

Zes signalen die aangeven last hebt van stress

Of je nu stress hebt door je baan, door je relatie of door financiële moeilijkheden (of vervelender nog: een combinatie ervan), feit is dat stress heel wat negatieve gevolgen heeft voor lichaam en geest. Wees dus alert en negeer deze signalen niet!

1. Druk op je borst

Druk op de borst ervaren is een veelvoorkomende klacht bij stress. Dat komt omdat de spieren rond je borststreek door de stress gaan aanspannen. Gaat dit pijnlijke, drukkende gevoel maar niet weg? Negeer deze klacht niet en vraag advies bij een arts.

2. Verstoorde ademhaling

Wie stress ervaart, ademt doorgaans sneller en hoger dan mensen in rust. Het is belangrijk om daar voldoende aandacht aan te besteden, want juist door een goede, bewuste ademhaling hou je jouw geest rustig en kun je stress vanzelf naar beneden halen.

Meer lezen? Met deze ademhalingsoefening is je stress binnen 5 minuten een stuk minder. 

3. Je hebt vaker verkoudheden

Wie vaak stress ervaart, heeft structureel een hoger cortisolgehalte. Cortisol is hét stresshormoon bij uitstek en hoge dosissen ervan verzwakken het immuunsysteem. Het resultaat? Vaker verkoudheden, griepjes en vermoeidheid.

4. Emotionele controle verliezen

Heb je de laatste tijd vaak last van opvliegendheid? Wordt je lontje steeds korter? Moet je jezelf soms verplichten om geen woedeaanval te krijgen? Emotioniele controleverlies it is. En ja hoor, grote kans dat dat te wijten is aan langdurige stress.

Tip: Deze TED Talk legt uit waarom we allemaal moeten werk aan onze emotionele hygiëne (en hoe)

5. Je hebt vaker buikklachten

Wist je dat je darmen ook wel je tweede brein worden genoemd? Geen wonder dat te veel stress een grote impact heeft op je maag- en darmstelsel. Dat is trouwens ook de reden dat je vaak naar de wc moet als je een presentatie, sollicitatiegesprek of andere spannende situatie hebt.

6. Gespannen kaken of gezicht

Door langdurige stress hebben je spieren de neiging om op te spannen. Dat verklaart de veelvoorkomende nek- en rugpijn, maar ook de spieren in je kaken of gezicht spannen zich sterker aan bij stress. Geloof ons: op termijn is dit minstens even pijnlijk en net zo gevaarlijk voor je gezondheid als nekklachten.

Wat kun je ertegen doen?

Klinkt dit allemaal net iets te herkenbaar voor jou? Ga op tijd op de rem staan. De kost van een burn-out die mogelijk op je afstevent is mogelijk nog veel groter. Dit is hoe je stressklachten kunt aanpakken:

  • Zet de notificaties van je telefoon uit en verwijder onnodige apps. Dit maakt meer ruimte en tijd vrij voor de zaken waar je je op wil focussen. Bye bye opgejaagd gevoel!
  • Zorg voor meer beweging. Sport is namelijk altijd goed om stress te verminderen.
  • Bouw voldoende nachtrust in. Een slimme tip daarvoor is om ‘s avonds een wekker te zetten die aangeeft wanneer je zou moeten gaan slapen. Luister naar jezelf en schat zelf in hoeveel slaap je nodig hebt.
  • Delegeer vaker taken. Als je een enorme controlefreak bent is het idee van taken uit handen geven misschien eng, maar als je merkt dat jij veel stress hebt en iemand anders niet, moet je misschien toch even overwegen om niet alles zelf te willen doen.

WorkJuice deelt dagelijks praktische tips en tricks op het gebied van carrière en geld. Of dat nou gaat om solliciteren, sparen of productiviteit – zodat je elke dag weer 1 procent bent gegroeid ten opzichte van de dag ervoor.

Geen idee wat je wil met je leven? Doe een persoonlijkheidstest om jezelf beter te leren kennen

Reageer op artikel:
6 signalen dat je te veel stress hebt (en wat je er aan kunt doen)
Sluiten