YouTube experimenteert met Instagram-achtige Stories

Stories blijken goed te werken. Wat ontstond bij Snapchat werd door Instagram, Whatsapp en Facebook overgenomen. Nu gaat ook YouTube aan de slag met deze succesformule. De streamingsite noemt het ‘Reels’ en dit gaat momenteel de testfase in.

Weet je nog? Toen je zei: “Ach, die stories-functie, wie gaat dat nou gebruiken?” Je bent niet de enige. De eens zo omstreden stories-formule is vandaag de dag een van de meest gebruikte functies op social media. Ook YouTube vond het hoog tijd om hier aan mee te doen. De streaming site staat technisch gezien bekend als een social medium, met ‘Reels’ willen ze dit imago gaan versterken.

Niet voor iedereen (gelukkig)

Godzijdank kan niet iedereen met een account straks een ‘Reel’ maken. De site focust zich vooral op influencers, je weet wel die mega populaire vloggers en bedrijven. De voorwaarde: meer dan 10.000 abonnees hebben. Het lijkt erop dat YouTube goed heeft gekeken hoe, maar vooral waarom deze invloedrijke personen stories gebruiken. Met Reels kun je kun je korte video’s uploaden en deze bewerken met tekst, filters en muziek. Daarnaast kun je een button plaatsen die doorverwijst naar het betreffende YouTube kanaal.

Het grote verschil met stories op Instagram en Whatsapp is dat een Reel niet wordt verwijderd na 24 uur. Het is aan de gebruiker om deze te behouden of te verwijderen. YouTube heeft nog niet aangegeven wanneer ‘Reels’ uitrolt. Ze willen eerst experimenteren met een kleine groep influencers.

Reageer op artikel:
YouTube experimenteert met Instagram-achtige Stories
Sluiten