Sander van den Berg
Sander van den Berg Gezondheid 16 sep 2018

3 spiergroepen die we massaal vergeten te trainen in de gym

Een gebalanceerd trainingsregime; je denkt misschien dat je er bovenop zit. Je bent altijd in de sportschool te vinden en je maakt zelfs cardio tot een prioriteit. Maar wanneer heb je voor het laatst je diepe cervicale flexoren getraind?

Voordat je Google gaat waar die spieren zijn, laten we aannemen dat je er tot nu toe niet specifiek tijd voor vrijmaakt in je normale trainingsroutine. Maar dat gaat veranderen. Want je mengt dan wel goed je spiergroepen door elkaar: maandag borst pakken, dinsdag ruggetje uit elkaar trekken en woensdag maak je gehakt van de benen. Maar grote kans dat er ruimte is voor verbetering.

Veel mannen passen de ‘groter is beter’-filosofie toe in het trainen. Maar sommige van de belangrijkste spieren in het dagelijks leven, vereisen de minste training om te versterken. Terwijl jij je concentreert op de spieren die je kunt zien, worden de spieren die je écht helpen dingen voor elkaar te krijgen, weggelaten. Deze gebieden hebben ook aandacht nodig, anders ga je er op de lange termijn de nadelen van ondervinden.

Hier is een lijst met drie spiergroepen waarvan je echt wilt dat ze terug gaan komen in je fitnessroutine. Vanaf vandaag.

Deep cervical flexors

De kans is groot dat je tot nu toe alleen maar in je hoofd bezig bent geweest met de vraag ‘wat je diepe cervicale flexorenzijn?’. Spoiler: je hoofd rust erop. De kans is ook groot dat je nog nooit hebt nagedacht over deze spieren in je leven, maar ze zijn cruciaal voor een goede positionering van je hoofd. Deze spiergroep speelt een belangrijke rol bij het stabiliseren van de nek en het verbeteren van je hoofdpositie. Ze zijn vaak zwak bij mensen die vele uren achter een computer of aan een bureau zitten, wat leidt tot een positie van het voorhoofd of de kin naar boven.

Onderzoek toont aan dat het versterken van de diepe cervicale flexoren de symptomen kan verminderen bij mensen met chronische nekpijn. Weet je niet zeker of je nek zwak is? Probeer plat op je rug te liggen. Steek je kin naar beneden en til het hoofd op met alleen je nek. Probeer deze positie 20 seconden vast te houden. Niet zo gemakkelijk hè?

Probeer een kinoefening om deze spieren te versterken en probeer om tijdens je dagelijkse training de positie van je nek en hoofd in de gaten te houden.

Spiergroepen trainen

Kracht in je grip

Oké vooruit, dit is niet echt een spiergroep, maar daarom niet onbelangrijk. We gebruiken onze handen elke dag voor ontelbare taken, maar hoe vaak neem je de tijd om je grip specifiek te versterken? Tenzij je een bergbeklimmer bent, is het antwoord waarschijnlijk niet vaak genoeg.

Onderzoek toont aan dat de grijpkracht een vroege indicator kan zijn van gezondheid op lange termijn en een lang leven. In feite kan het in de toekomst ook een voorspeller van ziekterisico’s zijn. Bovendien zijn je handen de verbinding met al dat gewicht dat je in de sportschool optilt. Maak er een extra aandachtspunt van om ervoor te zorgen dat die handen sterk zijn en je zult alleen maar positieve resultaten zien.

Als je al aan zwaar tillen doet, versterk dan je grip door deze oefeningen uit te voeren.

De spieren ín je voet

Onze voeten verbinden ons met de wereld. Meestal zijn ze onze enige fysieke verbinding, dus wat er daar beneden (helemaal beneden) gebeurt, is van belang. Intrinsieke voetspieren zijn de spieren die in de voet zelf beginnen en eindigen. We gebruiken onze voeten niet meer voor het beklimmen en passeren van rotsen en andere meuk zoals we in de prehistorie deden, dus de rol van onze voeten in het dagelijks leven is tot een minimum beperkt. Maar dat betekent niet dat we ze niet nodig hebben om sterk te zijn.

Ondersteuning van de voetboog komt voort uit een team van spieren, inclusief de intrinsieke voetspieren. Door deze spieren te versterken, kunt u voorkomen dat je voetbogen instorten. Waarom doet dit er toe? Als die bogen instorten, pronken je voeten. Dit kan bijdragen aan valgus bij de knie (de knieën bewegen naar binnen). Dit zet de knieën te veel onder druk.

Probeer voetoverkoepeling uit te oefenen terwijl je gewichten tilt om je voeten te trainen en beter in lijn te blijven. Je knieën zullen je dankbaar zijn.

Bespaar jezelf eventuele tegenslagen door je te concentreren op die kleine spieren waar je nog nooit aan gedacht hebt. Je zou zelfs de man kunnen worden met de sterkste cervicale flexoren in de sportschool. Je zult alleen maar positieve resultaten zien van het inzetten van wat extra werk, dus begin je te concentreren op de kleine dingen om de grote dingen nog beter te maken.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Men's Health

Reageer op artikel:
3 spiergroepen die we massaal vergeten te trainen in de gym
Sluiten