Sterke en brede rug kweken? Perfectioneer de barbell row

De barbell row is een fijne oefening die kan helpen om meer kracht en massa in je rug te krijgen. Maar, alleen als je hem juist weet uit te voeren. Gelukkig heb jij na het lezen van deze aandachtspunten de kennis in pacht om hier gehoor aan te geven. Laat het betere trainen beginnen.

Roei jezelf een waanzinnig brede rug aan

De barbell row is een cruciale oefening voor spiergroei op een plek waar de vrouw dat graag ziet. Dat is oppervlakkig, dat is leuk, maar daar gaat het niet om. Doe hem vooral ten gunste van jouw algehele gezondheid en meer balans in de romp. Het is simpelweg een beweging die niet mag ontbreken in je trainingsrepertoire, omdat de oefening helpt bij het versterken de gehele rug. Verbetert daarnaast ook nog eens de stabiliteit, waardoor je andere oefeningen veiliger kan uitvoeren.

Maar! Deze voordelen heb je dus alleen als je de oefening juist uitvoert. Gelukkig kan jij dat, na het lezen van de volgende focuspunten.

Bij de barbell row keer je de greep om

Over het algemeen leert iedereen zich de barbell row aan met bovenhandse grip. Op zich is daar niets mis mee. Op de lange termijn mag jij jezelf zelfs als doel stellen om beide grepen te beheren. Een beetje spelen met een gemengde grip is ook een fijne optie, als je eenmaal wat meer ervaren bent.

How to do a Barbell Row- Fitness Zone at intosport.com

The Bent Over Row is an exercise that tones and strengthens the lattissimus dorsi, the largest muscle in your back. Watch the video carefully ascorrect technique is really important- thanks for watching! Get access to this video and many more, ALL FOR FREE, at intosport.com.

Als je net begint, is de onderhandse greep echter de beste manier om de oefening uit te voeren. Dit komt vooral doordat je hierdoor meer van je biceps kunt profiteren. Er is dan ook sprake van win-winsituatie: je kan meer tillen én je pakt tegelijkertijd je biceps aan. De voordelen voor de schoudergezondheid is een derde plus, want deze breng je door de onderhandse grip minder snel in gevaar.

Ga niet schommelen

Wat je vaak zult zien: mensen die gaan schommelen. Je gebruikt veel gewicht, meer dan je doet bij andere roeibewegingen, waardoor er de neiging is om dit te doen. Maar dit wil je vermijden. Het schommelen vermindert de nadruk alleen maar op de spiergroepen die je wil laten branden. De oplossing is gelukkig simpel: minder gewicht gebruiken. Hierdoor is het makkelijker om de romp stil te houden, je krijgt een beter resultaat en je beschermt je onderrug.

Blijf trekken (tijdens de barbell row)

Ja, we zijn nog steeds in de gym. Een belangrijk iets tijdens de barbell row: blijf omhoog trekken. Veel mannen vergeten dit en bewegen het einde van elke rep hun borst naar de bar toe. Probeer echt om de stang naar de borst te brengen, niet andersom. Houd je romp zo stil mogelijk en blijf je bovenarmen naar achteren trekken, totdat de stang de onderkant van je borst bereikt. Werk er hard aan om een rustige, vloeiende beweging te maken.

Blijf leren, blijf beter trainen

We hebben al vaker oefeningen tot in het kleinste detail uitgelicht. Zo weet je na het lezen van deze lap tekst hoe de Romanian deadlift moet en ook de squat is al eens bij ons verschenen.

Men's Health

Reageer op artikel:
Sterke en brede rug kweken? Perfectioneer de barbell row
Sluiten