Star Wars: The Rise of Skywalker scoort pijnlijk laag op Rotten Tomatoes

Star Wars: The Rise of Skywalker is in première gegaan en de recensies zijn overwegend negatief. “Een passend einde voor de trilogie die aanvoelt als een overbodige aanvulling op een verhaal dat al zijn perfecte einde had.”

De laatste film van de ‘Skywalker Saga’, die in 1977 zijn oorsprong vond, had een megabudget. Maar goede recensies zijn nou eenmaal niet te koop. De wereldwijde tendens is dat Star Wars: The Rise of Skywalker tegenvalt, lovende recensies zijn nauwelijks te vinden.

Star Wars: The Rise of Skywalker op Rotten Tomatoes

Op Rotten Tomatoes komt Star Wars: The Rise of Skywalker binnen met een score van 53 procent en dat is laag. Ter vergelijking: Avengers: Endgame kwam binnen met een score van 98 procent. De vorige Star Wars-film, The Last Jedi, staat op een score van 91 procent. Rotten Tomatoes is een van de meest betrouwbare graadmeters op het gebied van films en series. De website geeft een score op basis van recensies van internationale media en filmcritici. 100 procent is het hoogst, 0 procent het laagst en 60 procent geldt als de ondergrens voor wat een goede of slechte film is.

Negatieve recensies

“Alles wat de makers van Star Wars: The Rise of Skywalker doen, is voor de tweede keer een verhaal afronden, dezelfde vragen beantwoorden en dezelfde thema’s opnieuw bekijken”, aldus Nicholas Barber van BBC. Justin Chang van de Los Angeles Times: “Het probleem zit hem niet in een misstap. Het probleem is niet de reeks aan goedkope ‘gothca’-momenten, die je kort op het verkeerde been zetten. Het probleem is dat The Rise of Skywalker een momentopname is van het feit dat Disney, zelf een ‘First Order’ op zoek naar werelddominantie, de intelligentie van de kijker onderschat.”

Filmcriticus Jeffrey Lyles gaat op zijn eigen platform nog een stapje verder en verwerpt de hele trilogie: “Een passend einde voor de trilogie die aanvoelt als een overbodige aanvulling op een verhaal dat al zijn perfecte einde had.”

Check hier het overzicht met alle internationale recensies tot nu toe.

Positieve reviews

Natuurlijk zijn er ook positieve recensies, al zijn de volle vijf sterren tot nu toe onvindbaar. “De film is een prachtig vormgegeven schouwspel en biedt krachtige acteerprestaties van Adam Driver en Daisy Ridley. Maar een knallend einde ontbreekt”, zegt Helen O’Hara van Empire Magazine. Ook NRC is gematigd positief en geeft Star Wars: The Rise of Skywalker drie van de vijf sterren. “Zelfs de bekende lichtsabelduels ogen weer fris in overtuigende negende Star Wars-film”, aldus Coen van Zwol.

Slechte recensies of niet, wereldwijd zijn de meeste zalen uitverkocht. Met de box office zal het wel goed komen. En met de werelddominantie van Disney ook, al kun je je afvragen of dat een goede ontwikkeling is voor de filmwereld.

😍 Check ook: Disney heeft een gratis en creatief Baby Yoda kerstcadeautje voor iedereen