Star Wars en de vloek van data: kun je een film kapot testen?

Data is een belangrijke factor in hoe films gemaakt worden. Het is geen creatieve cocktail, die op het laatste moment pas aan consumenten wordt getoond in de bioscoop. Studio’s testen zelfs de kleinste details bij focusgroepen. De uitslag van dergelijke tests kan zelfs de complete structuur, verhaallijnen en eindes van films veranderen.

Data en Hollywood

Dat is een slippery slope. Het is al decennia heel gebruikelijk om bijvoorbeeld bij animatiefilms alle storyboards en stemmen achter elkaar te zetten, en het vervolgens aan een testgroep te tonen. Met die feedback kunnen de makers dan vervolgens weer terug naar de tekentafel.

Het is echter maar de vraag hoe ver die impact moet gaan. Er valt wat voor te zeggen, zeker bij filmseries, dat de makers vanaf het begin juist een overkoepelende verhaallijn moeten bepalen. Altijd maar het publiek alles laten bepalen zorgt ervoor dat we nooit iets nieuws te zien krijgen, en studio’s het altijd op safe zullen blijven spelen. Maar goed, kun je ze dat kwalijk nemen, gezien we het over honderden miljoenen dollars hebben?

Meerdere eindes Star Wars: The Rise of Skywalker gefilmd

De nieuwe Star Wars filmtrilogie bestaat, logischerwijs, uit drie films. Je zou dan ook denken dat Disney al voor The Force Awakens precies had uitgedacht hoe de verhaallijnen zouden gaan lopen, met als resultaat de climax van The Rise of Skywalker. Helaas is de realiteit een stuk zakelijker en lelijker.

Er zijn namelijk volgens insiders meerdere eindes gefilmd. Die eindes zijn getest bij focusgroepen, met een score als resultaat. Naar verluidt zijn er daardoor drie versies van The Rise of Skywalker.

Andere bronnen spreken zelfs van acht eindes:

Jordan Maison on Twitter

Oh, here’s a random freebie. At one point up to 8 different endings have been/were test screened for TROS. #StarWars

Maar goed, de betrouwbare bronnen hebben het over drie, dus daar zoomen we nu even op in. De eerste cut is van Lucasfilm president Kathleen Kennedy en regisseur J.J Abrams. Die cut scoorde volgens insiders 29 van de 100 punten tijdens testscreenings.

Volgens interne bronnen was dat het moment waarop Disney CEO Bob Iger ingreep. J.J Abrams deed een aantal aanpassingen, koos een ander einde en herhaalde het proces. Het resultaat? Een publieksscore van 65 punten.

Disney was daar echter niet tevreden mee, en besloot George Lucas in te schakelen. Hij pakte het verhaal aan, met verschillende reshoots eerder dit jaar als gevolg. Nieuwe scènes werden opgenomen en bestaande scènes werden aangepast. De nieuwe versie van Star Wars: The Rise of Skywalker scoorde vervolgens 88 punten. Dat heeft volgens betrouwbare bronnen vooral te maken met de keuze van Lucas om een geheime Skywalker te introduceren in het laatste stuk.

Fan-fiction of canon

Voor fans is de specifieke bemoeienis van Lucas goed nieuws, want het is immers ‘zijn’ saga waar een einde aan wordt gebreid. Het overkoepelende plaatje is echter niet fraai. Ja, we hebben het over geruchten, dus we weten niet exact welke details wel kloppen, en welke niet. Misschien waren er twee versies, misschien wel tien.We hoeven het echter niet van geruchten te hebben: Het is namelijk geen geheim dat dit soort processen heel normaal zijn anno 2019, zeker bij zulke peperdure films.

Studio’s willen elke vorm van risico vermijden, gezien het om honderden miljoenen dollars gaat. Als dat tot betere films leidt, dan is daar in principe niks mis mee.

De climax van epische films, of in dit geval zelfs decennia aan films, voelt echter net iets meer arbitrair wanneer het net zo goed een ander einde had kunnen zijn, als de scores net even anders waren uitgepakt. Net iets minder als het masterplan van een briljante filmmaker. Wat is nog het verschil tussen canon en fan-fiction, als het publiek zo’n invloed heeft? Het heeft zo iets te veel weg van een groot commercieel choose-your-own-adventure verhaal, met miljarden als inzet en de creativiteit als slachtoffer.

Reageer op artikel:
Star Wars en de vloek van data: kun je een film kapot testen?
Sluiten