Jelle van Es Media 16 nov 2017

Star Wars Battlefront 2 Review – De Dark Side overheerst

Het had één van de topgames van dit najaar moeten zijn: Star Wars Battlefront 2. Alle tekenen wezen er op dat het een topper zou worden. De eerste game was namelijk best aardig en na het enorme succes van Battlefield 1, kon ontwikkelaar Dice Star Wars Battlefront 2 alleen maar beter maken. Daarnaast maakt de game gebruik van mooiere graphics en is er een singleplayermodus. En toch is het ergens niet helemaal goed gegaan.

Natuurlijk, we hebben de verhalen meegekregen rondom de multiplayer. Daar is de community helemaal los op gegaan, omdat je min of meer gedwongen werd om via microtransactions bepaalde helden vrij te kopen. Het vrijspelen zou namelijk een eeuwigheid duren. Nu is dit debacle al teruggedraaid en zijn wij pas begonnen met de game nadat de storm is weggetrokken. In ons oordeel nemen we dat dan ook niet helemaal mee. Maar dan alsnog is het een game waar we niet altijd plezier uit konden halen.

Star Wars Battlefront 2 Singleplayer

Dat komt met name door de singleplayermodus van de game. Deze is namelijk niet zo boeiend. En ergens is dat gek. Het verhaal speelt zich af tussen Episode 6 en 7 en geeft een blik op wat er tussendoor is gebeurd. Daarbij kruip je in de huid van Iden Versio, een elitesoldaat die strijdt voor The Empire en een hekel heeft aan The Rebellion. Met haar vecht je op bekende locaties in het Star Wars-universum en zie je hoe de Empire functioneert na de vernietiging van de Death Star.

Het probleem van de singleplayermodus is tweeledig. Ten eerste is Versio als personage nauwelijks boeiend te noemen, wat nog eens verzwakt wordt door de rest van de personages, die stuk voor stuk behoorlijk eenzijdig zijn. Plotwendingen kun je van mijlen ver zien aankomen en doen dan ook helemaal niks. Ook zijn de tussenscenes qua graphics nogal matig, ze zien er minder goed uit dan de rest van de game, dus dat stoort.

Het tweede nadeel is dat hetgeen dat je in de wereld van Star Wars Battlefront 2 doet, nogal saai is. Je mist het gevoel van epischheid. Star Wars Battlefront 2 laat je in de meeste levels een stukje lopen, geeft je dan een matige shootout en als dat gedaan is, kun je weer verder. Ja, er zijn ook stukken waarbij je voertuigen kunt stappen en je hebt levels waarbij je in de ruimte kunt rondvliegen, maar het wist me nergens echt enthousiast te maken. Ik ben dan ook snel overgegaan naar de multiplayermodus.

Star Wars Battlefront 2 Multiplayer

Eerlijk is eerlijk, de basis van de Star Wars Battlefront 2 multiplayer is gewoon goed. Ik ben gelijk begonnen met een paar potjes Conquest en daar voelde ik me direct thuis. Het is een modus waarbij je een aanvallende en verdedigende partij hebt. Het mooie hieraan is dat je altijd een duidelijk front hebt waarin de strijd centraal staat. Het Star Wars-gevoel komt hier goed naar voren, er zijn genoeg interessante maps en met de punten die je tijdens het spelen verdient, kun je speciale helden vrijspelen, om tijdelijk om het slagveld te spawnen.

Ook hier zijn er echter een paar nadelen, die vooral met de balans hebben te maken. Het is tof om met helden uit het Star Wars-universum los te gaan en ze zijn super sterk. Het is een echte beloning om er één vrij te spelen. Maar als jij net vijftig meter hebt gerend om bij de strijd te komen en daar oog in oog staat met Yoda en in één keer wordt weggeblazen, dan vervloek je de game wel even.

Daarnaast maakt de game gebruik van een progressiesysteem dat nogal irritant is. In de game kun je op verschillende manieren kaarten verdienen en daarmee jouw personage verbeteren. Als nieuwkomer heb je die kaarten, die je bepaalde voordelen geven, nog niet en ben je dus minder sterk en effectief. Dat klopt niet helemaal met het idee van een online multiplayer-ervaring, waar het zou moeten gaan om vaardigheden in plaats van andere elementen.

Daarmee is Star Wars Battlefront 2 dus niet wat het had moeten zijn. De basis online ervaring is in orde, maar door alle rondzaken van de game komt de potentie er niet uit en dat is jammer. Star Wars Battlefront 2 is nu beschikbaar voor de Xbox One, PlayStation 4 en pc.