Een stappenplan: zo leer je koud douchen in 5 stappen

Veel mensen zijn nieuwsgierig naar koud douchen en de gezondheidsvoordelen daarvan. Maar waar begin je? We geven een handig stappenplan en een aantal tips om je ademhaling onder controle te houden.

Dat koud douchen veel gezondheidsvoordelen heeft, dat weten we inmiddels wel. De vraag is alleen hoe je jezelf zover krijgt om elke dag onder die koude straal te gaan staan.

1. Verlaag de temperatuur van je warme douche

Meteen all in gaan raden we af, omdat je lichaam nog niet gewend is aan de koude temperatuur van het water. Als je normaal gesproken op standje maximaal doucht, raden we je wel aan om die temperatuur alvast standaard te verlagen. Op die manier worden de temperatuursverschillen minder groot, en is de koude douche beter vol te houden.

2. Koud afdouchen

De eerste stap om koud te douchen, is koud afdouchen. Begin met een koude douche van 30 seconden. Lukt het je niet om de temperatuur in één keer op koud te zetten, werk dan in stapjes totdat je aan de nieuwe temperatuur gewend bent. Dit mag je ook verspreiden over een aantal dagen. Luister naar jouw lichaam zodat je weet wat je aankunt.

Laat het water eerst langs je benen stromen. Laat daarna de armen wennen, en werk op die manier steeds meer omhoog. Het is niet aan te raden om in de eerste weken het hoofd al onder de koude douche te gooien.

3. De tijd verlengen

Houd je die 30 seconden goed vol? Dan is het tijd om op te schalen. Douche in de eerste fase niet langer dan 1 minuut koud, zodat je jouw lichaam echt aan de temperatuur kunt laten wennen.

4. Repeat

Om je lichaam optimaal te laten wennen aan de temperatuursverschillen, houd je deze nieuwe routine van afdouchen minstens 30 dagen vol. Probeer geen dag over te slaan, en je zult zien dat het steeds makkelijker wordt.

5 gewoontes in je ochtendroutine voor een productieve dag

5. De warme douche gedag zeggen

Ben je comfortabel genoeg geworden met je nieuwe routine, dan kun je proberen om de warme douche helemaal om te ruilen voor de koude douche. Deze stap is wel voor de echte doorzetters, dus als jij elke dag toch nog wilt beginnen met een warme douche, wij nemen je niets kwalijk.

Koud douchen langer volhouden? Focus op je ademhaling

Tijdens een koude douche versnelt je ademhaling en gaat je hartslag omhoog. Merk je dat jouw ademhaling stokt? Focus je dan nog eens extra op je ademhaling als je de temperatuur van het water naar beneden draait.

Adem in, adem uit. Probeer elke ademhaling langer te maken, zodat je lichaam rustiger wordt. Ontspannen nek en schouders zijn ook een belangrijke factor. Als je deze dingen weet te combineren, dan zal een koude douche steeds comfortabeler worden.

Volgens onderzoek is dit de beste methode om sneller gespierd te worden

Reageer op artikel:
Een stappenplan: zo leer je koud douchen in 5 stappen
Sluiten