Thomas Aalderink
Thomas Aalderink Gezondheid 20 mei 2017

Dit is waarom je niet te streng vast moet houden aan stappen tellen

Tegenwoordig loopt half Nederland vol trots met een stappenteller om de arm. Of het nu een fitbit is of een Apple watch, het meten van je passen en de magische grens van 10.000 stappen is voor sommige mensen een ware obsessie geworden. De vraag is alleen of deze stappen tellen trend je wel echt gezonder maakt.

Feit: wie een lang en gezond wil leven, moet voldoende bewegen. Daar zijn we het allemaal wel over eens, maar wat is voldoende bewegen? Gaat het alleen om de hoeveelheid of is de intensiteit belangrijker? Volgens het Voedingscentrum moet je als volwassene minstens vijf dagen per week een half uur bewegen en minstens drie keer intensief bewegen. De Hartstichting raadt aan om elke dag een half uur matig intensief te bewegen.

Het zijn veelal indicaties die veel ruimte laten voor eigen interpretatie. Dit maakt het voor mensen vaak lastig om te bepalen of ze hier aan voldoen. De stappenteller is daarin zeer duidelijk. 10.000 stappen per dag en je hebt genoeg bewogen. Simple as that. Met behulp van een slimme stappenteller hoef je zelf niet alles bij te houden en krijg je een bericht wanneer je niet actief genoeg bent. Eenvoudiger wordt het niet.

Waarom 10.000 stappen?

10.000 stappen wordt gezien als een soort magische grens, het probleem is dat deze gedachte behoorlijk gedateerd is. Deze theorie is afkomstig uit de jaren zestig en is bedacht door de Japanse arts Yoshiro Hatano. Hij ontdekte dat mensen die elke dag dertig minuten een stevig stuk wandelden, gezonder waren dan mensen die dit niet deden.

Hij maakte dit op een slimme manier duidelijk en meetbaar door te rekenen in stappen. De gemiddelde mens zette ongeveer 6.000 stappen per dag. Hij telde daar het aantal stappen dat je zet wanneer je een half uur loopt bovenop (ongeveer 4.000) en kwam zo tot 10.000. In Japan is dit een symbolisch nummer en sloeg daarom goed aan.

We zijn nu ruim 50 jaar verder en we hanteren nog steeds deze 10.000 stappen theorie. Inmiddels hebben wetenschappers hier onderzoek naar gedaan en er zijn de nodige aanmerkingen op stappen tellen en het 10.000 stappen principe.

Kwaliteit boven kwantiteit

10.000 stappen is namelijk niet voldoende om jezelf te beschermen tegen hartaandoeningen. Je kunt in dat geval beter het aantal passen opvoeren naar de 15.000 stappen, want pas dan heeft het invloed op de gezondheid van je hart. Ondanks dat raden experts aan om niet een getal leidend te laten zijn in hoeveel je beweegt.

Net als bij zoveel dingen in het leven geldt ook voor beweging: kwaliteit gaat boven kwantiteit. Je stappenteller kan geen onderscheid maken tussen stappen, dus daar moet je zelf rekening mee houden. De stappen die je zet tijdens een wandeling door het bos hebben meer invloed op je gezondheid dan het lopen van je bureau naar het koffiezetapparaat op kantoor.

Dit heeft te maken met de ongelijke ondergrond waardoor je spieren meer werk moeten verzetten. Ook de frisse lucht en het feit dat je bewust bezig met lopen hebben een positief effect op je gezondheid. Het is daarom belangrijk om een goede balans te vinden in je dagelijkse beweging. Staar je niet blind op een getal en denk ook aan de kwaliteit van je stappen.

Betekent dit dat je voor niks een stappenteller hebt gekocht? Zeker niet! Een getal blijft een goede motivatie en mooi mikpunt. Het maakt je beweging inzichtelijk en laat je weten wanneer je een stapje extra moet zetten. Daarnaast geeft het een goed gevoel wanneer je aan het einde van de week je statistieken bekijkt en ziet dat je al je doelen bereikt hebt. Stappen tellen is een indicator en motivator, maar de belangrijkste tool om je beweging en gezondheid te meten blijft je eigen lichaam.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Dit is waarom je niet te streng vast moet houden aan stappen tellen
Sluiten