Media 8 jan 2019 Redactie

Spotify verandert de Discovery Weekly binnenkort in een gesponsorde geldmachine

Spotify omarmt nieuwe manieren om geld te verdienen, zo liet het bedrijf vandaag weten. Dat daar zo nu en dan een offer voor gebracht moet worden, is prima natuurlijk.  Als de populaire afspeellijst Discovery Weekly maar ongeschonden uit de strijd komt. Dat blijkt niet het geval, want gratis gebruikers krijgen binnenkort een gesponsorde variant van de afspeellijst voorgeschoteld. Het is niet duidelijk of de Discovery Weekly van betaalde gebruikers ook gesponsord wordt.

De afspeellijst Discovery Weekly is een van de meest gewaardeerde features van de muziekstreamingdienst. Elke maandag vinden luisteraars in de afspeellijst tientallen tracks die ze vermoedelijk nog niet kennen. De lijst wordt door algoritmes samengesteld op basis van het smaakprofiel van een luisteraar.

Microsoft gaat Spotify’s Discovery Weekly sponsoren

De eerste adverteerder is Microsoft, die een op kunstmatige intelligente-gebaseerde campagne inzet onder de noemer Empowering Us All. Wat deze lege marketinguitingen precies betekenen, is niet bekend. Wel kun je een in de lijst audiovisuele advertenties verwachten die op basis van algoritmes gepersonaliseerd zijn. Een advertentievorm die Spotify niet onbekend is.

Gebruikers die Discover Weekly luisteren, luisteren meer dan het dubbele aan content dan gebruikers die de gecureerde afspeellijst links laten liggen. Die enorme betrokkenheid is puur goud voor marketeers, die grof geld betalen om zo natuurlijk mogelijk in de zielen van gebruikers te kruipen. Spotify benadrukt dat fans van het platform alleen berichten te horen en zien krijgen die passen bij het gevoel van Discovery Weekly.

⚡️Wil je niet dat andere gebruikers meekijken met jouw luistergedrag? Dat kan door Spotify privé te houden. Hoe? Dat kan met één klik op de knop. ⚡️

Reageer op artikel:
Spotify verandert de Discovery Weekly binnenkort in een gesponsorde geldmachine
Sluiten