Splatoon 2 is een fijne herhalingsoefening (+winactie)

Nintendo bracht op de Wii U het unieke Splatoon uit. Een competitieve shooter die ook geschikt is voor kinderen omdat het veel weg heeft van paintballen. Het draait echter niet om het neerschieten van tegenspelers (al is dit ook een belangrijk onderdeel), in Splatoon win je door zoveel mogelijk oppervlak van het level te bedekken in jouw kleur verf. Een simpel maar erg effectief concept dat goed scoorde onder critici en Wii U-bezitters. Nu komt Nintendo met het vervolg, Splatoon 2, op de Nintendo Switch; een toffe game, al is het wel een lichte herhalingsoefening.

Verfijning van het vorige deel

Indien je bekend bent met Splatoon, dan hoef je eigenlijk niet verder te lezen en weet je precies wat je kunt verwachten. Uiteraard zijn er enkele vernieuwingen, maar om eerlijk te zijn is het geen drastisch afwijkend of vernieuwend vervolg. De structuur van de game, de modi, het uiterlijk, allemaal elementen waar Nintendo op voortborduurt zonder grootse aanpassingen te maken. Als je het eerste deel niet tof vond, dan doet het vervolg niets om je van gedachten te veranderen. Tegelijkertijd is Splatoon 2 een verfijning van het concept dat voor liefhebbers nog altijd interessant zal zijn. Voor nieuwkomers is het een ietwat gecompliceerder verhaal.

Qua stijl schiet Nintendo volledig raak

Zoals gezegd is Splatoon 2 een competitieve game waarin je met verf schiet, en vervolgens kun je eventueel in een inktvis veranderen om door de geschoten inkt te zwemmen. Het is een rasechte online multiplayer game die draait om snel denkvermogen en reactie, hetzij in een koddige Nintendo-aankleding vol inktvispersonages en vrolijke muziekjes. Terwijl de heldere kleuren van het scherm spatten, ben je druk met je verf-uzi of inkt-machinegeweer aan het rondknallen. Je zwemt vervolgens door de verf van jou en jouw teamgenoten heen, totdat je vijandelijk gekleurde inkt treft, waar je dus snel een nieuw laagje overheen spuit. Het is een vorm van armpje drukken waarin twee teams continu territorium inkleuren, om zo te pogen de tegenstanders terug te duwen.

Over dit concept was ik destijds al enthousiast en dat gevoel blijft. De aankleding is nog steeds ijzersterk, want Nintendo weet een uniek universum neer te zetten dat tot de verbeelding spreekt. Felgekleurde inktvisjongens en meisjes met toffe outfits, olijke deuntjes die al snel in je hoofd blijven hangen, grappig geschreven teksten, qua stijl schiet Nintendo volledig raak.

De complexere punten

Op andere vlakken is het oordeel echter iets minder eenduidig. Zo is er een verhaalmodus die vooral dient als een goede introductie voor alle spelmechanieken en wapentypes. Dit is een prima modus met geestig schrijfwerk en enkele slimme designkeuzes… maar er valt wel wat duidelijke herhaling te ontdekken indien je het eerste deel gespeeld hebt. Het is geen ramp, alles functioneert prima en het leveldesign is in orde, maar het is jammer dat het verhaal niet naar een hoger niveau is getild. Het fungeert nu echt als een introductie voor andere zaken, waardoor het nog steeds niet stevig op eigen benen staat als een groots avontuur.

Daarnaast blijft de besturing een punt van discussie en dit is helaas iets wat je echt zelf moet ondervinden. Je kunt namelijk op twee manieren mikken: het rechterpookje gebruiken zoals in andere shooters, of een combinatie tussen het pookje (voor horizontale bewegingen) en motion controls (voor verticale bewegingen). Persoonlijk kan ik niet wennen aan de combinatie van motion controls en het pookje. Althans, de verdeling van horizontaal en verticaal over twee besturingsmethoden gaat er bij mij nog niet in. Maar enkel met de stick mikken werkt ook niet zo fijn als het zou moeten. Een mogelijke oplossing zou zijn dat beide besturingsmethoden actief zijn zodat je zonder na te denken kunt schakelen (zoals in Zelda Breath of the Wild mogelijk is), maar deze optie is er niet. Kun jij goed met deze besturing overweg, dan heb je een solide knalgame voor op de Nintendo Switch.

Kern is sterk

Want het online knallen tegen andere spelers blijft tof en dat is dan ook de voornaamste reden om de game te halen. Je hoeft niet constant de meest dodelijke speler te zijn, zolang je maar oppervlakken weet te bedekken met verf. Splatoon 2 heeft nog steeds een bijzondere dynamiek die weinig andere competitieve games hebben. Het territoriale ‘armpje drukken’, het pijlsnelle zwemmen door de inkt, de korte maar intense potjes, deze elementen tezamen vormen een unieke game. Je bent continu in hoog tempo aan het rennen, zwemmen, en schieten/verven. En zoals een goede shooter betaamt, zijn er meerdere tactieken mogelijk. Van een afstand knallen met een sluipschuttersgeweer, vol in de aanval met uzi’s, of hele paden bedekken met jouw kleur middels een gigantische verfroller. Splatoon 2 is ondanks het unieke voorkomen een rasechte shooter.

Het is alleen een klein beetje jammer dat het geen grenzen verlegd, waardoor het niet meer zo uniek aanvoelt wanneer je het eerste deel ook gespeeld hebt. Nieuwkomers hebben hier uiteraard geen last van en kunnen met Splatoon 2 een verfijnde versie van het origineel beleven, mits ze aan de besturing kunnen wennen. Liefhebbers weten wat ze in huis halen, en de kwaliteit van het vervolg is goed genoeg om deze blind aan te schaffen als fan.

Splatoon 2 is nu verkrijgbaar op Nintendo Switch.

Win Splatoon 2

Lijkt de game je iets en heb je een Switch in huis staan? Dan hebben we goed nieuws. In samenwerking met Nintendo mogen we één exemplaar van Splatoon 2 weggeven. Het enige wat je daarvoor moet doen is een mail sturen naar [email protected] met daarin de vermelding van Manners Splatoon 2 en het achterlaten van je adresgegevens. Vervolgens kiezen wij één winnaar uit, die de game binnenkort thuis krijgt gestuurd.

Reageer op artikel:
Splatoon 2 is een fijne herhalingsoefening (+winactie)
Sluiten