Media 28 aug 2017 Jelle van Es

Sonic Mania Review – Heerlijke nostalgie

Met Sonic Mania keert Sonic terug naar wat de games vroeger zo sterk maakte: 16 bit graphics, 2D-platform-actie, snelheid en uitdaging. Het is nostalgisch enerzijds, maar tegelijkertijd ook boeiend genoeg om te spelen wanneer je de oude games nooit hebt gespeeld.

Dat komt simpelweg door de kwaliteit van de game. Dit is platformen zoals old school platformen bedoeld is. Ja, in de eerste levels zal je merken dat je als Sonic op een hoge snelheid door de levels racet. De uitdaging zit hem dan voornamelijk in het zo snel mogelijk voltooien van de levels en onderweg afrekenen met de paar vijanden ie er zijn. Maar hoe verder je komt, des te meer er op je afkomt. Zo zijn er meerdere wegen die je van punt A naar B brengen en is het duidelijk dat bepaalde wegen net wat lastiger zijn. Niet alleen krijg je dan te maken met vijanden die een stuk lastiger zijn om uit te schakelen, ook moet je rekening houden met ravijnen en andere obstakels.

De moeilijkheid komt tot een climax aan het einde van elk level, want hier word je getrakteerd op een eindbaasgevecht, waarin je keer op keer moet ontdekken wat de zwakke plekken zijn en hoe je hier gebruik van maakt. Meer dan eens hebben we het loodje gelegd en zat er niks anders op dan terug te gaan naar het laatste checkpoint om het van daaruit nog een keer te proberen.

Een echt probleem is dat niet. Het is de trial and error die de game boeiend maakt. Je bent telkens bezig jezelf te verbeteren. Als het dan een keertje niet lukt, dan probeer je het gewoon nog een keer. Dankzij de fijne oldschool soundtrack is het ook geen enkel probleem om delen van bepaalde levels opnieuw te doen. Wanneer je Sonic Mania speelt, kom je in een flow terecht en vergeet je langzaam maar zeker alles wat er om je heen gebeurt.

Met een redelijk aantal levels, die perfect geschikt zijn om meerdere malen te spelen, gameplay die telkens nieuwe uitdagingen biedt, de heerlijke soundtrack, de fijne ouderwetse graphics en de mogelijkheid om een vriend de controle te geven over Tails (het oranje vosje dat Sonic bijstaat) is er echt genoeg om je een tijd bezig te houden. En het is meer dan simpelweg bezig houden. Dit is een game die kwaliteit uitstraalt. Kwaliteit van vroeger, maar dan met genoeg twists om de moderne en kritische gamer ook zoet te houden.

Sonic Mania is nu beschikbaar voor de Xbox One, PlayStation 4 en pc.