Soichiro Honda: het inspirerende verhaal van de man achter het succesvolle automerk

Als je succesvol wil worden, moet je anders denken, problemen op een nieuwe manier benaderen en risico’s durven nemen. Bovenal moet je bereid zijn om fouten te maken. Dit is niet erg, zolang je maar leert van je fouten. Want alleen dan kun je echt succesvol worden

Iemand die dit in de praktijk heeft bewezen, is de man achter één van de grootste merken ter wereld: Soichiro Honda. De man achter het gelijknamige merk werd op 17 november 1906 geboren in de Japanse stad Hamamatsu. Zijn moeder was wever en zijn vader had een eigen werkplaats waar hij fietsen repareerde. Het was in deze veredelde schuur waar Soichiro ontdekte wat hij de rest van zijn leven wilde doen.

Zijn eerste uitvinding was een stempel met daarin de zegel van zijn familie. In die tijd moesten leerlingen hun schoolrapport namelijk laten stempelen door hun ouders. Zo wisten leraren zeker dat de leerling zijn cijfers thuis niet verzweeg. Met zijn zelfgemaakte stempel kon Soichiro zijn slechte cijfers alsnog verbergen voor zijn ouders. Toen hij dit ook voor medestudenten ging doen, werd hij ontmaskerd.

Hij vergat dat een stempel in spiegelbeeld moet zijn. Bij zijn eigen zegel was dit geen probleem, want deze was symmetrisch. Sommige zegels van klasgenoten waren dit niet en zo viel hij door de mand. Zijn vader liet hem de hele dag in de hoek staan als straf. Niet omdat hij de zegel had vervalst, maar omdat hij er niet aan had gedacht dat hij de stempel in spiegelbeeld had moeten maken.

Bezig baasje

Na zijn studie verhuisde hij naar Japan om te gaan werken bij een van de bekendste garageketens van dat moment: Art Shokai. Hier werkte hij zich een weg naar boven en werd uiteindelijk manager van zijn eigen vestiging in Hamamatsu. Hij besteedde veel tijd aan het duurzaam maken van onderdelen. Zo was hij degene die op het idee kwam om houten spaken te vervangen voor spaken gemaakt van metaal, maar hij wilde meer.

Zo gezegd begon hij zich te verdiepen in zuigerveren. Zijn werkgever zag hier geen heil in en daarom moest Soichiro in zijn eigen tijd en met eigen middelen verder werken. Dit proces verliep moeizaam en hij ontdekte dat hij niet over de juiste kennis beschikte. Precies daarom ging hij terug naar de schoolbanken en begon zich te verdiepen in raceauto’s. Zo ontwikkelde hij een nieuw manier om de motor te koelen zodat deze niet oververhit raakte. Hij testte deze techniek zelf uit tijdens een race, maar dat verliep anders dan gehoopt.

Succes is maar één procent van je werk. De rest bestaat uit het overkomen van obstakels

Crash

Honda crashte en kwam bijna om het leven. Tot overmaat van ramp kreeg hij in het ziekenhuis te horen dat bijna alle zuigerveren die hij gemaakt had voor Toyota waren afgewezen. Een flinke tegenslag, maar hij bleef achter zijn idee staan. Toen hij ontslagen werd uit het ziekenhuis keerde hij terug naar de tekentafel en begon vervolgens zijn eigen bedrijf: Tokai Seiki.

Na duizenden uren had hij eindelijk de zuigerveer ontwikkeld die hij voor ogen had. Precies op het juiste moment, want door de oorlog tussen Japan en China en later de Tweede Wereldoorlog was er veel vraag naar zijn product. Zijn afzetmarkt groeide snel, maar klapte toen de oorlog ten einde kwam net zo snel weer in elkaar. Het land was in puin. Honda besloot zijn bedrijf te verkopen, trok zich terug en ging iets totaal anders doen: whisky maken. Een jaar lang genoot hij van zijn eigen drank en de rust.

Toen de economie weer aantrok zag Honda het moment om toe te slaan. In 1946 richtte hij zijn nieuwe bedrijf op, genaamd: Honda Technology Research Institute. Hij begon met het maken van gemotoriseerde fietsen en ontwikkelde deze steeds verder door. Twaalf jaar later was hij één van de grootste fabrikanten van motoren ter wereld.

Groeispurt

Honda groeide zo snel dat Soichiro gedwongen werd om de manier waarop het bedrijf gemanaged werd te veranderen. Hij deed dit op een manier die tot dat moment ondenkbaar was in Japan. Hij maakte de verschillende onderdelen in zijn bedrijf zelfsturend en stapte af van een hiërarchische piramide. Dit was revolutionair, zeker voor een land als Japan waar het hiërarchische systeem de absolute standaard is.

Dat was niet het enige verschil met andere grote bedrijven in Japan. In het land van de rijzende zon is het normaal dat het bedrijf in de familie blijft. Stopt de eigenaar, dan neemt de zoon zijn taak over. Honda deed dit anders. Hij motiveerde zijn werknemers om zichzelf door te ontwikkelen. Ze kregen bijvoorbeeld promotie op basis van prestaties en niet of er toevallig een positie vrij was. Soichiro deed dit om mensen op te leiden en klaar te stomen om zijn rol over te nemen als het nodig zou zijn.

Breken met conventies

Op deze manier wist hij zeker dat het bedrijf altijd op de juiste manier geleid zou worden en dat de werkwijze in stand werd gehouden. Deze garantie op stabiliteit hielp Soichiro om nieuwe investeerders te vinden en banken te overtuigen om hem een lening te geven. Honda creëerde zo een succesvol en sterk bedrijf door anders te denken. Hij brak met eeuwenoude conventies en bouwde een imperium dat maar blijft groeien.

Ook later maakte hij nog veel onconventionele keuzes. Vaak werd hij in eerste instantie raar aangekeken, maar bijna altijd bleken zijn keuze de juiste te zijn. Bijvoorbeeld toen in de jaren ‘70 de oliecrisis uitbrak. Veel merken besloten om minder auto’s te gaan maken en de prijzen omhoog te gooien. Honda deed juist het omgekeerde. Het resultaat? De verkoop van Nissan en Toyota daalde met 40 procent en die van Honda groeide met 76 procent.

Leermoment

Honda zelf ziet zijn leven als een aaneenschakeling van fouten en blunders. Toch is hij trots op zichzelf omdat dat hij nooit twee keer dezelfde fout heeft gemaakt. Naar eigen zeggen is dit ook het geheim van zijn succes. Fouten maken hoort erbij, maar je moet er wel van leren. Dit gaf hij ook mee aan zijn werknemers. Honda eiste dat ze de lat zo hoog mogelijk moesten leggen en dat ze er rekening mee moesten houden dat ze zouden falen.

Honda accepteerde zijn eigen fouten en die van een ander. Hij zag dit niet als iets slechts, maar als iets positiefs. Een nieuw standpunt om later wel succesvol te zijn. Blijf geloven in jezelf en je ideeën, want alleen dan kun je echt succesvol worden.

“Veel mensen dromen over succes. Ik geloof dat succes alleen behaald kan worden door te falen en jezelf te analyseren. Succes is maar één procent van je werk. De rest bestaat uit het overkomen van obstakels. Als je niet bang bent voor deze obstakels, komt succes vanzelf.” – Soichiro Honda

Reageer op artikel:
Soichiro Honda: het inspirerende verhaal van de man achter het succesvolle automerk
Sluiten