Bas van Beest
Bas van Beest | LinkedIn Health 22 juni 2020

Snoozen betekent slecht wakker worden: 5 tips om ermee te stoppen

Snoozen is niet de goede manier om wakker te worden. Hoe kom je van deze akelige gewoonte af? Onze gastblogger Bas van Beest, healthy lifestylecoach en ondernemer achter Slim Living, legt het uit aan de hand van vijf tips.

We hebben het allemaal wel eens; de wekker gaat, maar zin in opstaan heb je totaal niet. Het gevolg: je bent een uur lag aan het snoozen. Het voelt alsof je die laatste minuten écht nodig hebt. Maar of je er nou echt meer energie van krijgt, dat is de vraag. Vaak krijg je er enkel een onrustig gevoel van, of verslaap je jezelf uiteindelijk volledig.

Tips om te stoppen met snoozen

Wetenschappers zijn het erover eens dat snoozen een slechte gewoonte is. Het brengt je brein meer in verwarring dan dat het je brein wakker maakt. Tijd om ermee te stoppen. Maar zoals bij iedere gewoonte is dat niet heel gemakkelijk. Deze tips helpen je.

1. Telefoon aan de andere kant je slaapkamer

Als je wekker gaat en hij ligt naast je bed, ben je vaak geneigd om je telefoon al liggend te pakken en op de snooze-knop te drukken. Door je telefoon aan de andere kant van de kamer te leggen dwing je jezelf om uit bed te komen. En als je dan toch al uit bed bent, is het alweer een stuk makkelijker om maar meteen onder de douche te stappen, je aan te kleden of een stukje te gaan wandelen.

2. Maak er een challenge van

Neem jezelf voor om een x aantal dagen niet te snoozen. Begin bijvoorbeeld met vijf dagen, dit kun je dan altijd nog verder opbouwen. Nu moet je het ook echt gaan bijhouden. Pak een blaadje, schrijf je vijf dagen op en daarachter een check box. Elke keer als je niet hebt gesnoozed, vink je de dag af. Hang er ook een leuke beloning voor jezelf aan ter motivatie. Is het je gelukt? Dan mag je bijvoorbeeld dat nieuwe t-shirt bestellen dat je zo graag wilt hebben.

3. Weet je waarom je het doet?

Dit is een vraag die helder moet zijn voor je echt met snoozen kunt stoppen. Schrijf het op en leg het op je slaapkamer neer. Hang het desnoods boven je bed. Dit zorgt ervoor dat je er steeds aan herinnerd wordt en je er bewuster mee omgaat, ook als je net half wakker bent. Als je echt niet weet waarom je het doet, is deze stap wat lastiger. Lees hier waarom de gewoonte niet goed is.

4. Muziek als alarmtoon op een klassieke radiowekker

Een radiowekker kan ook helpen om snoozen tegen te gaan. Je wordt dan elke ochtend wakker met een ander liedje of dj’s die aan het praten zijn. Dat is toch fijner wakker worden dan die oorverdovende ringtone. Blijf desnoods nog even in bed zitten om naar de radio te luisteren en zo goed wakker te worden.

5. Zet je wekker zo laat mogelijk

Het is een open deur, maar wel één die werkt: zet je wekker zo laat mogelijk, zodat je simpelweg geen tijd meer hebt om te snoozen. Als je dan blijft liggen, loop je simpelweg het gevaar dat je te laat komt. Hierdoor zullen we ons minder snel nog even omdraaien. Die korte dutjes die je anders zou doen tijdens het snoozen, geven je toch geen extra energie. Slaap dus liever nét iets langer door en rust beter uit.

Wil jij nou meer structuur in je leven? Personal training studio Slim Living biedt Lifestyle scans, waarbij professionals kijken naar veel meer aspecten uit jouw dagelijks leven om jou een zo goed mogelijk advies te geven op het gebied van fitness en gezondheid.

Check ook: Waarom water zo belangrijk is en hoeveel je per dag moet drinken

Reageer op artikel:
Snoozen betekent slecht wakker worden: 5 tips om ermee te stoppen
Sluiten