Health 5 mrt 2019 Jan de Raab

Sneller en meer afvallen kost je dankzij deze tip slechts 15 minuten per dag

Succesvol afvallen is meer dan enkel een paar dagen in de week sporten en minder eten. Waar het om gaat is weten wat je eet en je bewust worden van de werking van je lichaam. In een ideale situatie houd je dus exact bij wat je eet. Dat dit ook daadwerkelijk werkt, blijkt uit een studie onder 1,700 deelnemers. Degenen die meededen aan het onderzoek lieten zien dat het bijhouden van de eetgewoontes zorgt voor een verdubbeling van het gewichtsverlies.

Discipline als sleutel tot gewichtsverlies

Handig dus dat het werkt, maar het vergt wel veel discipline. Dat is dan ook de reden dat veel mensen het uiteindelijk opgeven, ondanks zichtbare resultaten. In de eerste week is het eenvoudig om het bij te houden, maar uiteindelijk overwint de gemakzucht het van de inspanning. De realiteit van het bijhouden van wat je eet, is dat het in feite niet meer hoeft te kosten dan vijftien minuten van je tijd.

“Mensen hebben van nature een hekel an een groot scala aan verplichtingen. Voor het onderzoek was het dan ook niet van belang of de deelnemers het gingen bijhouden. Het ging er om hoe lang ze ermee bezig zouden zijn”, aldus hoofdonderzoeker Jean Harvey, voorzitter van de afdeling Voeding en voedingswetenschappen bij de University of Vermont.

Voedingsgewoonten analyseren

Om die vraag te beantwoorden, evalueerden Harvey met haar team de voedingsgewoonten van 142 mannen en vrouwen in een online interventie voor gewichtsbeheersing. De vrijwilligers kwamen een keer per week samen voor een online groepssessie onder leiding van een diëtiste en hielden vervolgens hun dagelijkse voedselinname bij gedurende 24 weken. Via een speciaal webportal werden de gegevens bijgehouden.

Toen de onderzoekers de gegevens gingen analyseren viel er iets op. Degenen met het meeste gewichtsverlies, waren gemiddeld 23,2 minuten per dag kwijt aan het opschrijven van wat ze hadden gegeten. Aan het einde van het onderzoek, hadden ze het slechts 14,6 minuten per dag nodig. Verder blijkt dat het niet nodig is om elk hapje op te schrijven. Het volstaat om alleen datgene op te schrijven, wat je ook daadwerkelijk op hebt gegeten. Het gaat om het hele beeld, niet om de details. Zo behaalden degenen die echt alles opschreven geen betere resultaten.

Consistent zijn helpt

“Degenen die zichzelf drie of meer keer per dag monitoren en consistent waren, dag in dag uit, waren het meest succesvol,” zei Harvey in de uitkomsten van het onderzoek. “Het lijkt erop dat zelfbeheersing het verschil maakt, niet de tijdsbesteding of de details.” Je weet nu dus wat je te doen staat.

Afvallen doe je nog sneller met deze tips

Het bijhouden van je eten en bewust worden van wat je allemaal naar binnen schuift is een goed begin, maar daar blijft het natuurlijk niet bij. Gewichtverliezen kan op verschillende manieren en niet alles werkt voor iedereen. Daarom hebben wij een overzicht gemaakt met daarin alles wat je moet weten als je wilt afvallen. Alles wat je moet weten, vind je hier.

Menshealth

Reageer op artikel:
Sneller en meer afvallen kost je dankzij deze tip slechts 15 minuten per dag
Sluiten