Redactie
Redactie Health 16 apr 2018

Ga voor maximale spiergroei binnen 20 seconden

Spieropbouw kan veel eenvoudiger door aandacht te geven aan de intensiteit van de oefeningen. Deze intensiteit bepaalt hoe snel je lichaam de overbodige calorieën zal verbranden en de aanwezige eiwitten om kan zetten in spierweefsel. Noem het de slimme benadering, maar wat veel belangrijker is, is dat het werkt!

Bij een goed uitgevoerde fitnessoefening, stimuleer je jouw lichaam om de verbrandingsprocessen te activeren. Als je dus kiest voor een intense oefening, kun je specifieke spiergroepen trainen waardoor je sneller resultaat kunt boeken. Met name de trainingsmethoden van grootheden als Arthur Jones en Mike Mentzer staan bekend om hun intensieve trainingsschema’s.

Twintig seconden doorbijten

Fitnessoefeningen die gericht zijn op spieropbouw, draaien om het verleggen van je grenzen. Normaliter zal je na het afwerken van de ene oefening, overgaan op de andere oefening. Als je jouw spieropbouw een duidelijke boost wil geven, is het van belang dat je dezelfde oefening nog een kleine twintig seconden voortzet. Al lukt het je niet om de rep nog volledig af te maken, blijf dan wel nog een tijdje trekken of duwen. Ook mogelijk: duw tegen een zeer zwaar, niet verplaatsbaar voorwerp zoals een muur of een bar na de laatste oefening. Je zult merken dat je spieren als het ware gaan “branden”. Dit heeft een aantal gevolgen voor je lichaam:

  • Je energie verbranding schiet de pan uit
  • Twee type spiervezels worden aangesproken (type 1 en 2, meer daarover lees je hier)
  • Je verlengt de tijd dat je spieren onder druk staan
  • Je spieren zullen sneller beschadigen, waardoor spiergroei toeneemt

Doordat deze effecten voelbaar worden, zal je lichaam gaan reageren door meer energie te stoppen in de spieropbouw. Dit is een natuurlijke reactie, je lichaam wil immers in staat zijn om de zwaardere oefeningen te kunnen voltooien.

Reageer op artikel:
Ga voor maximale spiergroei binnen 20 seconden
Sluiten