Jelle van Es
Jelle van Es Wheels 14 jul 2019

Elektrishe fiets getest: pedelec (45 km/u) met ABS

De elektrische fiets is een fenomeen dat we steeds vaker in het straatbeeld zien. Het is een fijne manier om van de ene naar de andere plek te rijden met een hoog tempo zonder dat je bezweet aan komt. Momenteel heb je op dit gebied twee varianten. Je hebt de gewone elektrische fiets met een maximale snelheid van 25 kilometer per uur. Deze werkt als een gewone fiets met de bijbehorende regels. Maar je hebt ook een elektrische fiets die een snelheid van 45 kilometer per uur aan kan.

Met deze zogenaamde speed pedelec moet je verplicht met een helm op fietsen en moet je binnen de bebouwde kom op de weg fiets in plaats van het fietspad. Ook maak je hier gebruik van een nummerbord op de achterkant. Het is een sportieve alternatief van de scooter en is ideaal als je een afstand van tussen de tien en dertig kilometer moet afleggen om naar het werk te komen. Waar de gewone elektrische fiets flink is ingeburgerd, daar is het voor de speed pedelec nog even wennen voor het verkeer. Automobilisten snappen nog niet altijd even goed dat de fiets daadwerkelijk op de weg moet in plaats van het fietspad. Daarnaast is het ook zo dat de gebruiker moet wennen aan de speed pedelec.

elektrische fiets

Waar je bij een gewone fiets remt vlak voordat je bij het stoplicht aankomt, omdat je met een snelheid van 15 kilometer per uur rijdt, rijd je met deze snelle elektrische fiets al snel rond de 40 kilometer per uur. Daar hoort ook een andere manier van remmen bij. Er zijn helaas gevallen van een ongeluk, waarbij het verkeer remmen de oorzaak was. Bosch wil daar met hun ABS-systeem een oplossing voor bieden.

Bosch bracht meer dan veertig jaar geleden het ABS-systeem naar de auto, waar het vandaag de dag standaard is. Voor de elektrische fiets is dat het nog niet, terwijl dat bij dit soort snelheden eigenlijk wel nodig is. Je gaat hard en moet soms kunnen anticiperen. Denk daarbij aan een auto die nog niet goed inschat hoe hard je rijdt, omdat de bestuurder denkt dat je een gewone fiets en de bijbehorende snelheid hebt.

Zelf heb ik het ook getest. Op een regenachtige dag met plassen op de weg ben ik op weg gegaan. Daarbij ging ik buiten de bebouwde kom rijden op fietspaden. Met de krachtige elektrische fiets heb ik net niet de topsnelheid van 45 kilometer per uur aangetikt, maar wel een paar keer het getal 43 op de teller gezien. Vanuit die snelheid heb ik vol mijn voor- en achterrem ingedrukt om binnen een meter of vijf volledig tot stilstand te komen. Dat is een behoorlijke test voor de fiets, maar het voelde zeer veilig aan. Je slipt niet weg, hebt geen gevaar dat je over de kop slaat of wegslipt wanneer je je voor- of achterrem zwaarbelast. Je bent eigenlijk volledig in controle.

elektrische fiets

Dat klinkt niet heel erg spannend, maar dat is ook niet de bedoeling. Het ABS-systeem voor Bosch voor je krachtige elektrische fiets is er voor veiligheid. De verwachting is dat het marktaandeel aan de speed pedelec in de aankomende jaren gaat stijgen en dan is het wel belangrijk dat het aantal ongelukken afneemt. Het is nog altijd aan automobilisten om te begrijpen dat dit niet een gewone fiets is, maar wanneer zij in de fout maken door jouw snelheid verkeerd in te schatten, dan heb je nu een remsysteem die je zonder gevaar maximaal kunt gebruiken zonder jezelf in gevaar te brengen. Dus als je in de nabije toekomst een fiets in huis haalt, check dan zeker bij de fietsenverkoper dat er gebruik wordt gemaakt van een ABS-systeem. Wil je meer lezen over de producten die Bosch volgend jaar op de markt gaat brengen? Kijk dan hier.

Reageer op artikel:
Elektrishe fiets getest: pedelec (45 km/u) met ABS
Sluiten