Wil je snel afvallen? pak dan gewoon wat vaker de fiets!

Dit artikel is geschreven door onze collega’s van the Prologue; een nieuw online magazine voor wielrenners, door wielrenners. Over wielrennen. Lees alles over tech, training, reizen en de grote rondes. Leer van de pro’s en hun staff over het leven in én buiten het peloton. Benieuwd? Neem een kijkje!

De winter staat voor de deur. Hoewel dat vaak een periode is van meer eten, kan het geen kwaad om een vinger aan de pols te houden wat betreft je vetmassa. Het is zonde om alle zomertrainingen in één winter teniet te doen. Met een beetje doorzettingsvermogen begin je volgende lente niet helemaal bij het begin. En fietsen blijkt behoorlijk effectief te werken bij het afvallen.

Het kan dus helemaal geen kwaad om af en toe bewust de fiets te pakken om het vetpercentage te laten zakken. Zeker tegen het einde van de winterperiode, wanneer je naar het zomerseizoen toewerkt.

Afvallen op de fiets fietsen

‘Vastend trainen’

De meest voor de hand liggende manier voor afvallen is natuurlijk het trainen zonder vooraf te eten. Het zogenaamde ‘vastend trainen’. Het is hierbij niet de bedoeling om voor elke training in hongerstaking te gaan. Door dit regelmatig te herhalen, past het lichaam zich hier op aan. Na verloop van tijd zal het lichaam hierdoor sneller op vetverbranding overgaan.

Door één of twee keer per week de dag te starten met een glas water of kop koffie voor de training, is de energievoorraad beperkt. Hierdoor boort het lichaam automatisch de opgeslagen vetlaag als energiebron aan. Bovendien stimuleert cafeïne de vetverbranding. Let wel op dat je een rustige, niet al te lange rit op de planning zet om hier voordeel uit te halen. Te lang of te hard fietsen werkt namelijk negatief. Zo’n training is dus ideaal voor een rustige ochtendrit naar kantoor.

Afvallen op de fiets fietsen

Wat je voor de training overslaat, moet natuurlijk worden gecompenseerd. Vul dit na de training dus aan met bijvoorbeeld een herstelreep, shake of maaltijd. Dit is cruciaal voor een goed herstel.

Medium-intensieve ochtendtraining

Er zijn alternatieven voor mensen met een druk schema. Zo zul je elite sporters niet vaak aan een training zien beginnen zonder dat ze hebben ontbeten. Maar daarvoor ontbijten ze anders dan normaal. Zo’n sport-specifiek ontbijt is voornamelijk koolhydraatarm en op de inname van eiwitten gefocust. Eiwit is de bouwsteen voor spierweefsel. Het lichaam zal na zo’n ontbijt dus alsnog op de vetverbranding overspringen. Zonder de spierafbraak te bevorderen.

Reageer op artikel:
Wil je snel afvallen? pak dan gewoon wat vaker de fiets!
Sluiten