Redactie
Redactie accessories 26 apr 2017

De smartwatch wordt volwassen (bewijzen traditionele horlogemerken)

De smartwatch is sterk in opkomst, maar vindt nog zeker niet altijd zijn weg naar liefhebbers van traditionele horloges. De afgelopen tijd hebben echter enkele gerenommeerde horlogemerken een smartwatch of connected watch uitgebracht. Gaan horlogeliefhebbers nu overstag? In dit artikelen behandelen wij enkele goede voorbeelden.

Of-of óf en-en?

Een veelgehoorde mening onder horlogeliefhebbers in de begindagen van de smartwatch: ik ga nooit met zo’n ding lopen. Inmiddels zijn wij enkele jaren verder en zijn er echt nog wel mensen deze mening toegedaan, maar steeds meer liefhebbers van traditionele horloges hebben – of overwegen – toch een smartwatch.

Een smartwatch hoeft namelijk geen vervanging te zijn van een traditioneel horloge. Waarom zou je het benaderen als een ‘of-of’ kwestie, in plaats van een ‘en-en’ kwestie? Een smartwatch heeft specifieke charmes en kwaliteiten. Zeker nu gerenommeerde merken als Frédérique Constant, TAG Heuer en Montblanc smartwatches aanbieden, vervaagt de grens tussen traditioneel en ‘smart’.

Prijstechnisch interessant

Voor horlogemerken zijn smartwatches uitstekende modellen om een grotere, vaak jongere kopersgroep mee aan te spreken. Prijstechnisch gezien zijn deze modellen zeer interessant. Ze kosten minder dan (het gros van) de mechanische horloges van dezelfde merken, waardoor zij een interessante instap kunnen bieden.

Status en imago

Waar ambacht en vakmanschap vaak een grote rol spelen bij de aanschaf van een horloge, kunnen smartwatches hier veel minder op bogen. Waarom zou je voor een aanzienlijk bedrag een smartwatch kopen van een gerenommeerd, maar duur, (Zwitsers) merk, terwijl ook fabrikanten als Samsung, Huawei én entry level horlogemerken als Fossil, Skagen en Swatch voor veel minder geld connected watches en smart watches aanbieden? Status en imago blijven toch vaak een rol spelen. Voor een horlogeliefhebber is de stap naar een technologiemerk misschien toch een iets te grote.

Trouwe publiek loopt warm

Ook binnen de bestaande klantenkring van horlogemerken opteren steeds meer kopers voor een smartwatch, al was het alleen al als ‘horloge voor erbij’. Immers: ook zij sporten en gaan op vakantie. Ook zij gebruiken hun smartphones inclusief drukke agenda’s en apps.

De smartwatches van Frédérique Constant/Alpina, TAG Heuer en Montblanc.

Frédérique Constant Horological Smartwatch

Frédérique Constant was het eerste horlogemerk uit het hogere segment dat kwam met een smartwatch, alhoewel het merk spreekt van een ‘horological smartwatch’: een connected watch. Een hybridemodel met het uiterlijk van een traditioneel horloge (hier geen digitaal display), maar een connectiviteit met de essentiële functies van een smartwatch. De Horological Smartwatch beschikt onder andere over activity tracking (stappen, afstand, calorieën), een sleep tracker, wereldklok, smart alarm en notificaties.

Eén van de sterkste punten van de Frédérique Constant Horological Smartwatch is dat hij komt in diverse uitvoeringen voor zowel mannen als vrouwen. De prijzen lopen uiteen van €795 tot €1250. Ook is er de mogelijkheid om je zelf samengestelde exemplaar te bestellen.

Alpina Horological Smartwatch

Alpina behoort net als Frédérique Constant tot de Citizen groep. Alpina is het sportieve broertje van het meer klassieke Frédérique Constant. De techniek van hun horological smartwatch is identiek aan die van zijn chique broertje, de looks wat stoerder en de instapprijs een treetje lager.

Alpina levert nog meer modellen dan Frédérique Constant. Naast diverse varianten van de Alpina Horological Smartwatch is ook de Alpina Seastrong als Horological Smartwatch te verkrijgen. De prijzen variëren van €595 tot €2395.

TAG Heuer Connected

TAG Heuer koos voor een connected watch met digitaal display. Deze smartwatch leunt sterk op de digitale hardware. Hierbij ging het Zwitserse merk niet over een nacht ijs: de hardware werd samen ontwikkeld met specialist Intel, op basis van Android Wear.

Twee zaken onderscheiden de TAG Heuer Connected van het gros: allereerst het feit dat je de keuze hebt uit watch faces (digitale wijzerplaten) in de stijl van de reguliere Heuer-horloges. Je kunt dus zelf grotendeels de look bepalen. Het tweede onderscheidende aspect: TAG Heuer positioneert de Connected Watch nadrukkelijk als instapper naar meer. Koop je een Connected Watch (vanaf €1400, met een editie van €1600 en een speciale editie van €9300), dan kun je deze na twee jaar upgraden naar een mechanisch exemplaar met Caliber 5 uurwerk.

TAG Heuer Connected Modular 45

De TAG Heuer Connected Modular 45 is het luxere broertje van de TAG Heuer Connected. Interessant is vooral dat dit model een slechts iets hogere instapprijs kent: €1650: vijf tientjes meer dus. Vanuit daar kun je echter al snel de hoogte in gaan.

De TAG Heuer Connected Modular 45 is, zoals zijn naam al doet vermoeden, modulair op te bouwen. Je kunt ‘m helemaal zelf samenstellen en eenvoudig onderdelen verwisselen. Qua software zijn de twee modellen gelijk, maar de Modular 45 heeft wel iets hoogwaardigere hardware, met een volledige waterdichtheid (geschikt om mee te watersporten), een NFC-sensor, GPS en ambient light sensor.

Montblanc Summit

Het laatste lid van de luxe smartwatch familie komt van Montblanc. Het is een teken dat de smartwatch markt écht aan het veranderen is. Montblanc staat toch vooral bekend als traditioneel, zelfs ietwat conservatief luxemerk. Met de Montblanc Summit laten zij zien de smartwatch serieus te nemen. In één klap gaat het merk ook een totaal nieuwe doelgroep aanspreken.

De Montblanc Summit Smartwatch draait op Android Wear, wat betekent dat je een breed scala aan mogelijkheden gepresenteerd krijgt: Google Assistant, Google Translate, activity tracker, muziek, notificaties, berichten, een slimme agenda, navitatie: het zit er allemaal op.

Het horloge is voorzien van een Montblanc watch face: belangrijk, want zo krijgt-ie de Montblanc-uitstraling en onderscheidt hij zich van andere, goedkopere, Android smartwatches. De prijzen lopen uiteen van €895 tot €1090: een mooie opstap voor het merk, want voor het betaalbaarste mechanische horloge van het merk betaal je iets meer dan het dubbele.

Reageer op artikel:
De smartwatch wordt volwassen (bewijzen traditionele horlogemerken)
Sluiten