5 smaakvolle lunch-tips die verstandig zijn tijdens het afvallen

Als je wil afvallen zul moet je minder en gezonder eten dan dat je eigenlijk zou willen. Gelukkig is het idee dat je alleen maar mag leven op kip, groente en een beetje rijst nu wel voorij. Doe jij dit nog steeds? Stop daarmee. Vijf smaakvolle lunch-tips.

Lunchen als een koning die wil afvallen

Ja ja ja… Ontbijt als een keizer, lunch als een koning. Maar ook een koning heeft het tijdens het afvallen niet gemakkelijk. Hoewel er misschien niets bijzonders lijkt te zijn aan de lunch, is het de maaltijd waarbij mensen het vaakst de mis ingaan. En dat is eigenlijk best logisch: het is voor sommigen de dagelijkse maaltijd waar ze de minste invloed ophebben.

Ga maar na: ontbijten doe je als het goed is thuis en dan flans je iets elkaar met hetgeen waar je bewust boodschappen voor hebt gedaan. Avondeten idem dito. Maar als je niet je eigen lunch meeneemt, ben je tijdens de lunch meer afhankelijk van bijvoorbeeld de kantine op werk. Lekkernijen liggen vaak op de loer.

Streven naar drie gezonde maaltijden per dag, inclusief lunch, kan helpen de eetlust-regulerende hormonen te handhaven en je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Hierdoor wordt het makkelijker om het hunkeren naar snacks te weerstaan. Dus om de tweede maaltijd van de dag op orde te hebben, brengen we je zeven gezonde en gemakkelijke ideeën voor lunches.

Boerenkool met zalm en avocado

Het eten van bladgroenten is een geweldige manier om het volume van een maaltijd te verhogen, zonder de calorieën te verhogen. Ondertussen is zalm rijk aan eiwitten en omega-3-vetzuren. Eiwitten zorgen voor een verzadigd gevoel, terwijl omega-3-vetzuren de stofwisseling verhogen. Avocado zit ook boordevol eiwitten en bevat oliezuur; dit kan de eetlust verminderen.

Wraps met tonijn, pesto en tomaat

Magere eiwitten zijn cruciaal als het gaat om de controle van je eetlust. Onderzoeken hebben aangetoond dat als je 25 tot 30 procent van je calorieën als eiwitten binnenkrijgt, het hunkeren naar meer met 60 procent kan verminderden. Handig, zo tijdens de lunch. En hoewel pesto meer calorieën bevat, is dat weer gunstig voor de cholesterol. Bovendien voegt het knetter veel smaak toe, zodat je sneller tevreden bent.

Vegetarische burger

Tuurlijk mag een lekkere burger ook als lunch. Wat ons betreft het niet eens per se vega te zijn, maar het is een goede optie ervan uitgaande dat je ‘s avonds ook vlees eet én er vaak net iets minder calorieën inzitten. En over de eiwitten hoeven er geen zorgen te zijn: er zijn zat eiwit- en vezelrijke koolhydraten in vegetarische hamburgers. Meestal van sojabonen of andere bonen. De eiwitten en vezels houden je vol en de koolhydraten geven je een energie-boost, waardoor je eetlust tot het avondeten wordt beperkt.

Burrito bowl

Deze eenvoudige creatie is vol van smaak en bevat meer dan 20 gram eiwit, waardoor je de hele middag vol en tevreden blijft. Begin met een basis van half kopje bruine rijst, geroosterde zoete aardappelen of simpelweg heel veel groente. Gooi er een half blikje zwarte bonen op, taco-kruiden, pico de gallo en een plak avocado of een klodder gewone Griekse yoghurt. Check dit recept voor een burrito bowl in een pan.

De laatste lunch: het kliekjes-festijn

Laat je bij onze favoriet niet misleiden door de naam. Dit is een heerlijke manier om je restjes te veranderen in een gloednieuw gerecht. Zorg ervoor dat je een combinatie hebt van magere eiwitten, vezels en gezonde vetten. Begin met het toevoegen van de basis, zoals quinoa of bruine rijst (voor de vezels). Voeg vervolgens gegrilde kip (magere eiwitten), tofu of hummus (eiwitten en gezonde vetten) toe. Kies een kleurrijke toevoeging van groenten, zoals paprika, ui, wortelen, bloemkool of broccoli (voor meer vezels).

🥙 Check ook: Waarom brood eten en afvallen prima samengaan

Men's Health

Reageer op artikel:
5 smaakvolle lunch-tips die verstandig zijn tijdens het afvallen
Sluiten