Redactie
Redactie accessories 31 okt 2016

Slim merk creëert massabegeerte met spotgoedkoop horloge

Eén van de meestgezochte horloges van het moment is geen Rolex of OMEGA maar een opvallend gemiddeld horloge uit Australië. Aan de horloges van The Fifth is werkelijk niets uniek, maar desondanks staan mensen in de rij om een exemplaar te bemachtigen. Hoe is dit mogelijk?

Wie kijkt naar de horloges van The Fifth ziet keurige klokjes. Niets meer, niets minder. Ze passen geheel in de huidige trend die minimalisme met een klein stukje klassieke heritage combineert. Als je het logo op de wijzerplaat weg zou halen, zou je waarschijnlijk alleen aan de Romeinse V op 5 uur zien dat dit een horloge van The Fifth is en niet van één van de vele tientallen andere lifestyle merken die horloges aanbieden in een lager prijssegment.

De horloges van The Fifth zijn heus niet slecht, maar voor prijzen rond de €100 mag je natuurlijk niet te veel verwachten. De horloges zien er keurig uit en zijn voorzien van een eenvoudig Japans quartz-uurwerk, zoals gebruikelijk in dit prijssegment. Waarom breekt het merk momenteel dan omzetrecords?

6 Levenslessen van Harvey Specter uit Suits

Het geheim schuilt in de naam. Deze slimme Australiërs verkopen alleen op de vijfde van de maand gedurende vijf dagen hun horloges. Een fantastische marketingstunt die bovendien inspeelt op de psyche van de mens: schaarste creëert begeerte. The Fifth begon met de verkoop op 5 december 2014 en zette alleen op de eerste dag al $100.000 om. Een jaar later, op 5 december 2015 brak de omzet de grens van $1 miljoen.

Deze verkooptactiek van The Fifth speelt in op een inmiddels bewezen eigenschap van de mens: ons brein heeft de neiging om alles wat moeilijk verkrijgbaar is als exclusief te zien. ‘Wij bieden onze kopers een exclusieve experience die zij normaal alleen krijgen bij duurdere merken, terwijl wij onze horloges betaalbaar houden.’ Zegt oprichter Alex McBride. Onze grijze massa blijkt eenvoudig voor de gek te houden, want eerdere studies onderschreven al het effect van voorpret van het ontvangen van iets exclusiefs (de hersenen produceren dan meer dopamine) en het effect van een grotere beloning als je ergens langer op moet wachten.

FOMO (Fear Of Missing Out) is een krachtig iets….

Reageer op artikel:
Slim merk creëert massabegeerte met spotgoedkoop horloge
Sluiten