Succesvol afvallen in 2019 doe je met deze 6 slimme regels

Jan de Raab 3 jan 2019 Health

Als het na de culinair, onverantwoorde decembermaand je voornemen is om eindelijk eens echt te willen afvallen, dan is dat een nobel streven. Natuurlijk gaat dat lukken, maar voor de broodnodige motivatie kun je best een steuntje in de rug gebruiken. Je hoeft je in ieder geval geen extra beperkingen op te leggen, tenminste, als je het slim wil aanpakken.

Natuurlijk ben je je weer te buiten gegaan aan allerlei lekkere dingen en zie je tot je eigen schrik dat de kilo’s die je eerst was kwijtgeraakt er opeens weer aan zitten. Het afvallen is daarom een vast onderdeel van de goede voornemens, er zijn er echter maar weinigen die een dergelijk voornemen maandenlang kunnen vasthouden. Wat is dus de grote truc waardoor je het wel vol kunt houden? Deze 10 dingen moet je in ieder geval absoluut niet doen.

Afvallen: de strijd die je kunt winnen

Gewichtsverlies is een complex proces. Natuurlijk kun je de inname van het aantal koolhydraten beperken tot een minimum, maar daarmee leg je geen basis voor succes. Uiteraard val je wel af, maar op de lange termijn is het geen haalbare strategie. Je zorgt namelijk niet voor een blijvende verandering in je eet- en leefpatroon. Uit onderzoek blijkt dat je uiteindelijk weer in gewicht zult toenemen nadat je jouw streefgewicht hebt bereikt. Wat wel werkt zijn de onderstaande zes slimme tips die je helpen om het ideale gewicht te bereiken en vast te houden.

Gezond eten is alles

Richt je op de kwaliteit van het voedsel dat je tot je neemt. Eet je namelijk verstandig, dan eet je ook verantwoord. Onderzoekers van de universiteit van Stanford hebben onlangs de voeding van meer dan 600 volwassenen met overgewicht gevolgd. Tijdens de studieperiode werden de deelnemers aangemoedigd om extra aandacht te besteden aan de voeding. Zo leerde men slimmer te winkelen, te koken en te eten. Het resultaat was er ook naar: per jaar verloren de deelnemers gemiddeld 6 kilo. Vergeet dus het aantal calorieën en let gewoon op wat je naar binnen werkt.

Vermijd vaststaande regels

Er is geen enkel dieet wat voor iedereen even goed werkt. Gewicht verliezen is en blijft maatwerk, met persoonlijke resultaten. Vaak komt het aan op beheersing en het opbouwen van een sterke eigen wil. Voel je dus niet verplicht om op een verjaardagsfeest het aangeboden stukje taart helemaal op te eten als je liever een klein stuk wil nemen. Regels zijn richtlijnen en geen zaligmakende theorie.

Beperk de suiker

Sommige mensen gedijen het beste met een alles-of-niets-mentaliteit. Natuurlijk kun je de keuze maken om geen suiker meer tot je te nemen, zo simpel werkt het echter niet. Je lichaam heeft gewoon suiker nodig. Het beperken van de suikerinname is daarentegen wel aan te raden. Het nadeel is echter dat je streng zult moeten zijn voor jezelf. Je lichaam is namelijk gewend aan een bepaalde hoeveelheid suiker, bovendien levert suiker juist energie. Tijdens het afvallen dwing je jouw lichaam om weer vet te gaan verbranden voor de energievraag. Dat je lichaam dus gaat protesteren is logisch, dit is slechts tijdelijk van aard. Volhouden dus.

Meer bewegen

Beweging in combinatie met het volgen van een dieet is verstandig. Het is echter zo dat je niet altijd in een situatie bent waarin je veel kunt bewegen. Dit gaat met name op voor kantoorpersoneel. Probeer er daarom een gewoonte van te maken om elk uur even een klein stukje te lopen, al is het maar 5 minuten. Het zorgt ervoor dat je minder vatbaar wordt voor stressvolle situaties waardoor je weer meer zou gaan eten. Het bewegen helpt ook om duidelijk onderscheid te maken tussen het gevoel honger te hebben en rusteloos te zijn.

Eet meer groenten

Goed nieuws: Australische onderzoekers hebben ontdekt dat als je de hoeveelheid bladgroente verhoogt die je regelmatig eet, je een duurzaam gewichtsverlies ziet ontstaan. Het slechte nieuws daarentegen: bijna 90 procent van de Amerikanen schiet tekort met de aanbevolen dagelijkse porties groenten. Zorg er dus voor dat je bij de juiste groep hoort. Overigens omvat de term ‘bladgroenten’ meer dan alleen sla, boerenkool en spinazie. Paksoi, broccoli, snijbiet en andijvie tellen ook mee!

Gebruik realistische doelen tijdens het afvallen

Zelfs James LeBron weet dat je op de openingsavond geen titel wint. Wees dus realistisch als je wil afvallen en maak gebruik van controlepunten. Zo kan het bijvoorbeeld je doel zijn om 20 kilo af te vallen. Dat gaat niet in één maand lukken, maar als je probeert om per week 500 gram te verliezen, dan ben je binnen een jaar mooi 20 kilo kwijtgeraakt.

Gewichtsverlies hoeft niet per definitie een doel te zijn, het kan ook een beloning zijn voor je inspanningen. Weet je van jezelf dat je er een hekel aan hebt om steeds met je gewicht geconfronteerd te worden, kies er dan voor om je voor te nemen elke dag een half uur te fitnessen. Op die manier is het fitness het doel en is het gewichtsverlies de beloning.

GQ

Reageer op artikel:
Succesvol afvallen in 2019 doe je met deze 6 slimme regels
Sluiten