Onderzoek: sluimerende stress door email en chat tijdens werk

Je zit er net lekker in als je een berichtje van je leidinggevende op Slack krijgt. ‘Hoe ver ben je met project A?’ Als je hebt geantwoord en weer tien minuten aan het werk bent, komt er een email binnen van een klant. Niet echt goed voor je productiviteit natuurlijk, maar al die berichtjes en afleidingen op het werk hebben nóg een negatief effect. Ze zorgen voor meer stress dan je misschien zou denken.

De stortvloed aan e-mails en berichtjes is niet goed voor de mentale gezondheid. Dit is zelfs nog verergerd sinds we vanuit huis werken.

Onderzoek

Onderzoekers van ETH Zürich hebben een sociaal experiment uitgevoerd om vast te stellen hoeveel stress al die afleidingen nou precies veroorzaken op de werkvloer. Voor het onderzoek creëerden de onderzoekers een kantoor met 90 ‘medewerkers’.

De deelnemers werden verdeeld over drie groepen, waarvan twee werden onderworpen aan verschillende afleidingen en stressors. De deelnemers kregen een vragenlijst om hun stressniveaus te bepalen. Daarnaast werd de hartslag van de deelnemers gemonitord en gaven speekselmonsters informatie over het cortisolniveau (stresshormoon) in hun lichaam.

Op basis van de tests bleek dat de groep die werd gestoord door berichtjes als e-mail en chats twee keer zo gestrest was als de overige twee groepen. Opvallend was dat de deelnemers binnen deze groep zich niet extra bewust waren van hun eigen stress. Lees de uitgebreide versie van het onderzoek hier.

Lees ook: 6 verrassende tekenen dat je lichaam last van stress heeft

Waakzaamheid geboden tijdens thuiswerken

Nu we thuiswerken, missen we de afleidingen en onderbrekingen van een lawaaierige kantoortuin. Maar het betekent wel dat er nog meer e-mails en berichtjes via Slack binnenkomen. Bij deze berichtjes is vaak niet direct de intentie te achterhalen, wat sluimerende stress kan opleveren. Ook is de ‘sociale controle’ onder collega’s nu weg. Aan een lichaamshouding of gezichtsuitdrukking zie je nog altijd het best hoe iemand zich voelt.

Er was al bekend dat je door alle omschakelingen veel tijd verliest en minder productief bent. Na een binnenkomend bericht kan het tot wel 25 minuten duren voordat je weer geconcentreerd aan de slag bent. Nu is dus duidelijk dat deze berichtjes en e-mails je ook nog eens meer gestresst maken. Nóg een reden om voor jezelf ‘do not disturb’-momenten gedurende de dag in te plannen.

Hoe ziet dit eruit in de praktijk?

Opeens hele dagdelen niet bereikbaar zijn is natuurlijk ondenkbaar. Bespreek daarom met je leidinggevende hoe jullie dit samen kunnen oplossen. Als het checken van je e-mail en andere berichten in batches beter is voor je mentale gezondheid en productiviteit, zal je leidinggevende hier zeker over willen nadenken. Maak er concrete afspraken over (eventueel met jezelf), zodat er geen onduidelijkheden meer kunnen bestaan. Voor de een werkt het om focus-ochtenden te hebben en ‘s middags berichten te checken. Voor de ander om iedere 90 minuten e-mail te checken. Zorg er in ieder geval dat je het niet constant tussen je werkzaamheden door doet. Spreek tijden met jezelf af en stel eventueel een alarm in. Communiceer hierin duidelijk met je collega’s.

Lees ook: Dit is het geheim van de Zweden voor meer productiviteit en minder stress

WorkJuice deelt dagelijks praktische tips en tricks op het gebied van carrière en geld. Of dat nou gaat om solliciteren, sparen of productiviteit – zodat je elke dag weer 1 procent bent gegroeid ten opzichte van de dag ervoor.

Reageer op artikel:
Onderzoek: sluimerende stress door email en chat tijdens werk
Sluiten