Jelle van Es Media 15 nov 2017

‘Skyrim’ op de Switch Review – Een perfect huwelijk

Bij het recenseren van games op de Switch, is het een half jaar na de release van de console geen pluspunt meer dat je een game onderweg kunt spelen. Dat is immers de unique selling point van de hele console. Toch moet ik hem bij de release van Skyrim gaan noemen. Door de draagbaarheid van de console kun je nu altijd en overal Skyrim spelen. En dat is zo enorm tof.

Kijk, ik heb Skyrim al belachelijk veel gespeeld. Toen de game in 2011 op de Xbox 360 en PlayStation 3 uitkwam, heb ik alle achievements gehaald en volgens mij alles wel gezien. Vervolgens ben ik met elke dlc er weer ingedoken en me weer uiterst vermaakt met het bouwen van mijn eigen droomhuis. Toen de Remaster van de game een paar jaar later op onder andere de PlayStation 4 uitkwam, heb ik die weer gespeeld, inclusief een aantal mods. En nu zit op de Switch alweer uren verder.

Skyrim op de Switch

Is die Switch-versie dan zo goed? Ja en nee. Hij is eigenlijk identiek aan de game zoals die in 2011 uitkwam, met hier en daar wat visuele effecten die rijker zijn. Denk daarbij aan mist rondom meren of de zon die mooier door de wolken schijnt. Wat echter belangrijker is, is dat hij niet slechter is dan de oude versie. De Switch-versie van Skyrim draait echt als een zonnetje en is in de handheld-modus enorm lekker om te spelen.

En zo zit ik avonden achter elkaar op de bank, terwijl mijn vrouw tv kijkt. Ik geniet van herbezoeken van bekende locaties, vind het heerlijk om verschillende tactieken te gebruiken om vijanden te verslaan, voel spanning rond het vinden van schatten aan het einde van een grot en geniet van de diverse hoofdmissies.

Met zijn ruim tweehonderd uur aan avonturen en missies is het een perfecte game om te ervaren. Natuurlijk, de game is iets verouderd. Met name de gesprekken met de verschillende personages voelt wat houterig in vergelijkbaar met moderne games. Maar ik kan me daar echt niet aan storen. Voor mij is het echt de grootsheid van het avontuur en de mogelijkheden die je hebt die het interessant maakt. Of je de game nou een keer op een andere console hebt gespeeld of niet.

Leuk om opnieuw in te duiken

Natuurlijk, de game is het beste aan te raden als je altijd alleen op Nintendo-consoles hebt gespeeld en de game hebt gemist. Dan krijg je een compleet nieuw avontuur, dat je nooit eerder hebt gezien. Maar als een veteraan, zo mag ik mezelf toch wel noemen, is het minstens zo leuk om er weer in te duiken. Het is een flinke aanslag op je batterij, omdat het in de handheld-modus wel aan te raden is om de helderheid van het scherm op te schroeven om zo in donkere grotten wat te zien, maar dat maakt het plezier niet minder.

Al met is de Switch-versie alles wat we van de game hebben gehoopt. De game oogt degelijk, niet minder dan het origineel waarop het is gebaseerd, draait als een zonnetje en is echt een heerlijke game voor onderweg. Of je de game nu in het verleden hebt gespeeld of dat dit de eerste keer is, het is wat mij betreft een dikke must have.