Media 18 sep 2018 Jelle van Es

Shadow of the Tomb Raider Review: Lara Croft in topvorm

De Tomb Raider-reeks is een begrip in de wereld der games. Midden jaren negentig maakten we kennis met Lara Croft en haar avonturen en nu ruim twintig jaar later zijn we toe aan het nieuwste deel. In Shadow of the Tomb Raider reizen we naar Zuid-Amerika waar zij nieuwe avonturen beleeft.

Shadow of the Tomb Raider is het laatste deel uit de huidige trilogie. Deze begon met Tomb Raider die in 2013 uitkwam. Daarin zagen we een jonge Lara Croft die na het zinken van een boot op een eiland terecht kwam. Vervolgens reisden we naar de koude sneeuwomgevingen van Rise of the Tomb Raider en nu hebben we een volwassen Lara die van wanten weet. In de praktijk betekent dit dat de game ansich iets duisterder is dan normaal.

Shadow of the Tomb Raider – Launch Trailer [ESRB]

Now is your last chance to pre-order Croft Edition at https://TombRaider.Games/PreOrder to get Shadow of the Tomb Raider two days early! 🌒 Experience Lara Croft’s defining moment as she becomes the Tomb Raider. In Shadow of the Tomb Raider, Lara must master a deadly jungle, overcome terrifying tombs, and persevere through her darkest hour.

Shadow of the Tomb Raider: Lara strijdt tegen Trinity

Centraal daarin staat Lara’s strijd tegen de duistere organisatie Trinity, die plannen heeft om via een oud artefact veel macht naar zich toe te trekken. Dat wil zij natuurlijk voorkomen, maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Al snel kom je terecht in de jungle van Zuid-Amerika en krijg je daar een mix van gameplay elementen voorgeschoteld.

Shadow of the Tomb Raider

De meeste tijd in Shadow of the Tomb Raider breng je door met traditioneel klimmen, klauteren en dingen ontdekken. Je springt via lianen over ravijnen heen, beklimt bergen door met je pikhouweel in het steen te slaan en zwemt onder water om zo op plekken te komen waar je geheime schatten vindt. Ook vind je tijdens je avontuur verschillende tombes, waar je puzzels krijgt voorgeschoteld. Daarbij moet je goed kijken naar hoe alles in elkaar zit en de oplossing vinden om vervolgens verder te komen. Soms lijkt die oplossing onmogelijk, maar door wat dingen te proberen en goed kijken naar de aanwijzigingen die je daarvoor hebt gevonden, kom je eigenlijk altijd wel verder.

Shadow of the Tomb Raider

Daarnaast krijg je te maken met diverse vijanden die jou in de weg staan. Gelukkig beschikt Lara over een pijl en boog waarmee ze op sneaky wijze vijanden kan uitschakelen. Tevens is het voor haar mogelijk om door het gras te sluipen en iemand van achteren uit te schakelen. Mocht het helemaal losgaan, dan beschik je ook nog over over normale wapens waarmee je kunt knallen. Het probleem daarvan is wel dat het dan helemaal losgaat en je meerdere vijanden krijgt voorgeschoteld. Het gebruik van vuurwapens levert dus wel een risico op.

Erg groot

De wereld in Shadow of the Tomb Raider is behoorlijk groot. Je hebt een duidelijk hoofdverhaal, dat je kunt volgen, maar het is soms verstandig om een beetje verder te kijken dan je neus lang is. Op die manier kom je bij zijmissies terecht die zeer de moeite waard zijn. Verder kom je verschillende dorpjes tegen waar je met de plaatselijke bevolking kunt gaan praten om op die manier achter bepaalde geheimen te komen. Dat levert je voorwerpen op die je dan bij de winkels kunt verkopen. Met dat geld kun je dan weer betere wapens en voorwerpen kopen. Tevens verdien je voor veel acties experiencepunten, waarmee je in levels omhoog gaat en skillpunten verdient.

Shadow of the Tomb Raider

Tel hier de fijne visuele prestatie bij op en je hebt een game om vele uren van te genieten. Shadow of the Tomb Raider is al met al een game die zeer de moeite waard is. De game is nu beschikbaar voor de PlayStation 4, Xbox One en pc. Wil je de game winnen op de Xbox One? Stuur dan een mail naar [email protected], waarbij je aangeeft kans te willen maken op de game. Succes!