Jelle van Es
Jelle van Es Films & Series 13 augustus 2018

Wij speelden drie uur lang “Shadow of the Tomb Raider” en we willen meer

Dit gamejaar brengt ons een groot aantal toffe games. Denk maar aan Red Dead Redemption 2, Call of Duty Black Ops 4, Battlefield V, Fallout 76 en natuurlijk FIFA 19. Tussen al dat geweld zijn er een aantal games die je wellicht zou vergeten en dat is zonde. Shadow of the Tomb Raider komt bijvoorbeeld al op 14 september uit. En na een uitgebreide speelsessie heb ik het sterke vermoeden dat ook dit een topgame gaat worden.

Shadow of the Tomb Raider is het derde deel uit de Tomb Raider-proloog. Die begon met Tomb Raider uit 2013, vervolgens hadden we Rise of the Tomb Raider en nu dus Shadow of the Tomb Raider. De game neemt je mee naar Zuid-Amerika, waar Lara stuit op een groot Inca-mysterie, dat een groot gevaar oplevert. In een eerdere speelsessie zagen we al dat het artefact verantwoordelijk was voor een enorme Tsunami in de Mexicaanse bergen. Nu zijn we vanaf dat punt verder gegaan.

Shadow of the Tomb Raider

Voor deze tweede speelsessie heb ik zo’n drie uur de tijd gehad om te zien wat Lara deze keer allemaal in petto heeft. Hoewel de game in zijn basis duidelijk voortborduurt op de twee voorgaande games, zijn er ook duidelijke veranderingen doorgevoerd. Zo zul je in Shadow of the Tomb Raider regelmatig onder water moeten gaan. Soms omdat dat de enige weg is naar je objective, in andere gevallen om kostbare schatten te vinden. Nu ben ik zelf geen liefhebber van stukken onderwater, maar in Shadow of the Tomb Raider is het erg goed uitgewerkt.

Ten eerste is alles goed verlicht, zodat je heel goed ziet waar je naar toe moet zwemmen. Plekken waarbij je even boven het water kunt komen om even op adem te komen zijn ook goed aangegeven. Dat neemt niet weg dat je alsnog te maken hebt met de spanning van het gebrek aan zuurstof. Ook zul je onderwater te maken krijgen met gevaarlijke vissen en zul je je meer dan eens in het zeewier moeten verstoppen om niet in de problemen te komen.

Shadow of the Tomb Raider

Buiten dit zien we voornamelijk traditionele gameplay-elementen, die uitstekend zijn uitgewerkt. Zo moet je als Lara constant op zoek gaan naar handige voorwerpen om daarmee medicijnen te maken, pijlen te fabriceren voor je boog en om uiteindelijk een betere uitrusting te maken. Ook kun je jagen op dieren voor hun huiden om daarmee upgrades te maken. Zodoende is jouw omgeving een handige bron van inkomsten en verbeteringen. Buiten dit moet er flink worden geklommen langs muren, moet je op het juiste moment een goede sprong maken om bepaalde plekken te komen en slinger je aan touwen.

De game kent ook heel wat momenten waarbij je hersensen moet kraken met verschillende puzzels. Daarbij moet je goed kijken wat je in de omgeving kunt gebruiken en op die manier stap voor stap dichter te komen bij je doel. In de speelsessie van zo’n drie uur heb ik iets van vier enorme puzzels voorgeschoteld gekregen. Daarbij zat ik soms even vast, maar wist ik uiteindelijk door logisch na te denken en goed te kijken naar de omgeving toch de oplossing te vinden.

Shadow of the Tomb Raider

Ook zijn er diverse vijanden waar je mee moet afrekenen. Daarbij kun je gebruik maken van diverse wapens, maar doe je er vaak verstandiger aan om sneaky te werk te gaan. Op die manier alermeer je geen vijanden en loop je ook minder risico dat je geraakt word. Op veel punten kan Lara daarvoor zichzelf volsmeren met modder om op die manier niet zo snel ontdekt te worden.

Pijl en boog

Zo kruip en sluip je door het hoge gras naar de vijand toe en pak je hem van achteren aan en snijd je geruisloos zijn keel door. Lara is een echte killer geworden in Shadow of the Tomb Raider. Als je daar geen geduld voor hebt, dan kun je met een gericht headshot met je pijl en hoog ook geruisloos iemand afmaken. De kans dat dat lijk wordt ontdekt is dan alleen wel even iets groter, dus je moet er wel mee oppassen.

Shadow of the Tomb Raider

De speelsessie bracht een goede mix aan variatie, liet mij kennismaken met prachtige gebieden en bewijst dat de Tomb Raider-formule gewoon heel erg goed werkt. Shadow of the Tomb Raider komt op 14 september uit, is dan beschikbaar op de Xbox One, PlayStation 4 en pc en lijkt één van de betere titels van dit najaar te worden.

Reageer op artikel:
Wij speelden drie uur lang “Shadow of the Tomb Raider” en we willen meer
Sluiten