Sekiro: Shadows Die Twice Review

Sekiro: Shadows Die Twice is de nieuwste game van FromSoftware. Het is een ontwikkelaar die je wellicht kent van games als Dark Souls en Bloodborne. Games die bekend staan om hun hoge moeilijkheidsgraad. En Sekiro: Shadows Die Twice volgt die formule redelijk. Het is een game die je op een zondagochtend even lekker gaat spelen. Dit is een titel waar je echt voor gaat zitten en wilt proberen om zo goed mogelijk te zijn. Daarmee is het een game met een hoge instapdrempel. Maar als je je daar over heen kunt zetten, krijg je een fantastisch avontuur voorgeschoteld.

Sekiro: Shadows Die Twice – Official Launch Trailer | PS4

Take revenge by any means necessary. Become the “One-armed Wolf” and rise from every fall when Sekiro™: Shadows Die Twice releases on 3.22.2019. Winner of “Best of gamescom” and “Best Action Game” at gamescom 2018, Sekiro™: Shadows Die Twice is the next adventure from developer FromSoftware, creators of Bloodborne and the Dark Souls series.

Ikzelf heb bijvoorbeeld helemaal niks met Dark Souls. De setting spreekt me nauwelijks aan en ik vind dat het personage nogal langzaam voortbeweegt. Sekiro: Shadows Die Twice is wat dat betreft een stuk fijner. De game neemt je mee naar het Feodale Japan. Oorlogen hebben er voor gezorgd dat het land behoorlijk verwoest is. In de game kruip je in de huid van The Wolf, die op het slagveld door een krijgsheer is gevonden. Hij krijgt een training en uiteindelijk de opdracht om de Divine Heir te beschermen. Aan het begin van het avontuur faalt hij daarin en wordt zijn arm in een gevecht er af gehakt en wordt hij voor dood achtergelaten. Hij weet echter te overleven en krijgt een prothetische arm aangemeten. Vanaf dat moment begint het avontuur en ga je op zoek naar de prins en wil je wraak.

Sekiro: Shadows Die Twice

Sekiro: Shadows Die Twice is lekker pittig

Die zoektocht gaat niet zonder slag of stoot. Elke tegenstander die je tegenkomt kan er voor zorgen dat je wordt afgemaakt. Het is dus zaak om voorzichtig te werk te gaan. En wanneer je in een gevecht terechtkomt, dan is het weer zaak om goed op te letten wat de tegenstander doet. Wie op het juiste moment timet kan een aanval van de tegenstander deflecten met zijn zwaard en vervolgens keihard uithalen. Dat is een timing-mechanisme waar je even aan moet wennen, maar als je het eenmaal door hebt, speelt het echt fantastisch en is elk gevecht een feest.

Sekiro: Shadows Die Twice

Althans, als je wint. Wanneer het misgaat, dan verlies je alle experiencepunten die je had opgebouwd om een nieuw level te halen. Wel heb je na een eerste fout nog de mogelijkheid om jezelf weer tot leven te wekken en van daaruit het nog een keer te proberen. Timing is daarbij wel belangrijk. Doe je het te snel, dan zul je de aandacht van tegenstanders trekken en word je zo in de pan gehakt. Maar op het moment dat zij hun rug naar jou toe gedraaid hebben, dan kun je ze verrassen.

Sowieso is dit een game waarbij het verrassingseffect belangrijk is bij de gewone vijanden. Door door het gras te sluipen of op een tempel dak te klimmen en van daaruit naar beneden te springen verras je je tegenstander en maak je hem vaak in één keer af. De voldoening daarbij is erg groot. De game gaat daardoor wellicht wat minder snel, maar je loopt ook minder risico dat het misgaat.

Baasgevechten

Voldoening kun je ook halen uit de verschillende baasgevechten die de game rijk is. Althans, wanneer het je lukt de baas te verslaan. Dat is echter een pittige opgave en je moet er dan ook niet raar van opkijken dat je voor sommige eindbazen een poging of acht nodig hebt om uiteindelijk als winnaar uit de bus te komen. Het kan tot frustratie leiden, maar die verdwijnt echt als sneeuw voor de zon wanneer het wel lukt.

Sekiro: Shadows Die Twice

Een ander tof element uit Sekiro: Shadows Die Twice is dat je een grapplinghook hebt. Daarmee kun je jezelf makkelijk naar hogere gelegen plekken lanceren. Niet alleen heb je van daaruit een prachtig uitzicht over de toch al mooie wereld, het geeft je ook een goede kans om een overzicht te krijgen van de obstakels die op je pad liggen.

Sekiro: Shadows Die Twice is een game waar ik heel wat uren in heb gestoken en elk moment dat ik met de game heb doorgebracht was gewoon goed. Het is knap om te zien dat FromSoftware met een nieuwe franchise de lat weer zo enorm hoog kan leggen. Dit is echt een game die aan het einde van het jaar terug te vinden gaan zijn in lijstjes met de beste games van het jaar.

Sekiro: Shadows Die Twice is nu beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Speel jij je games op de pc? Dan hebben we goed nieuws. We mogen namelijk een pc-exemplaar van de game weggeven. Het enige dat je daarvoor moet doen is een mail sturen naar [email protected], waarbij je aangeeft dat je kans wilt maken op deze game.