Netflix telt 500 miljoen dollar neer voor Seinfeld na verliezen Friends

Door de oorlog der streamingdiensten die is losgebarsten is er een chronisch gebrek aan content. Producenten in Hollywood hebben meer werk dan ooit, en partijen als Disney, Netflix en Warner Bros. storten zich op het verleden om opvulling voor hun bibliotheek te scoren.

Seinfeld komt naar Netflix

Daardoor zijn oude, nostalgische sitcoms opeens ook weer super relevant. Titels als Friends leveren opeens honderden miljoenen op, een nieuw verdienmodel dat nog niet eens bestond toen dergelijke shows uitgezonden werden.

Netflix legde de afgelopen twee jaar een monsterbedrag neer om Friends wereldwijd aan te mogen bieden. Die deal loopt eind dit jaar af, maar de streamingdienst heeft zijn volgende geheime wapen in de wacht gesleept.

Seinfeld komt vanaf 2021 namelijk voor vijf jaar naar Netflix. Het bedrijf heeft volgens bronnen meer dan 500 miljoen dollar aan distributeur Sony betaald voor de wereldwijde rechten. De deal geldt dus niet enkel voor Amerika. Ook in Nederland kunnen we in 2021 beginnen met streamen.

Strijd barst los

Tot dan liggen de rechten nog bij Hulu, een streamingdienst die niet in Nederland beschikbaar is. Volgens insiders was het gevecht om de licentie pittig, omdat onder andere Amazon, Hulu, HBO en NBC ook interesse hadden. We zagen het gisteren al bij het vertrek van Disney CEO Bob Iger uit de raad van bestuur van Apple: de strijd is echt losgebarsten.

De acquisitie van Seinfeld is belangrijk voor Netflix. WarnerMedia trekt de licentie voor Friends en The Office namelijk terug, omdat het een eigen streamingdienst heeft: HBO Max. Friends kun je ook in Nederland op Netflix bingen, The Office niet. In Amerika is het echter een belangrijk puzzelstukje in het aanbod van Netflix.

Seinfeld Sitcom Netflix
Bron: Sony Pictures

Belangrijk puzzelstuk

Met Seinfeld heeft de streamingdienst in ieder geval voor vijf jaar een grote naam te pakken, zonder het risico dat de aanbieder na een jaar zelf een dienst start en de content weer terug wil.

Uit onderzoek blijkt tevens dat dergelijke series een belangrijke factor zijn in het behouden van abonnees. Dergelijke sitcoms zijn ellenlang, waardoor je als gebruiker lang zoet blijft. Sterker nog, in Amerika werd er in 2018 85 miljard minuten aan The Office en Friends gekeken. Dat is 25 uur voor elke Netflix-abonnee.

“Seinfeld is de televisiekomedie waartegen alle televisiekomedie wordt afgemeten”, zei Netflix chief content officer Ted Sarandos maandag in een verklaring. “Het is nog even fris en grappig als vroeger en zal voor het eerst in 4K voor de hele wereld beschikbaar zijn. We kunnen niet wachten om Jerry, Elaine, George en Kramer te verwelkomen in hun nieuwe wereldwijde thuis op Netflix.”

Mike Hopkins, voorzitter van Mike Pictures Television: “Seinfeld is een unieke, iconische, cultuurbepalende show. Nu, 30 jaar na de première, blijft Seinfeld zeer relevant. We zijn verheugd om samen te werken met Netflix om deze geliefde serie naar huidige fans en nieuwe doelgroepen over de hele wereld te brengen. ”

Top 10 Seinfeld Quotes

“Seinfeld” may have been a show about nothing, but it had a lot to say. Join http://www.WatchMojo.com as we count down our picks for the top 10 “Seinfeld” quotes. Check us out at http://www.Twitter.com/WatchMojo, http://instagram.com/watchmojo and http://www.Facebook.com/WatchMojo.

THR

Reageer op artikel:
Netflix telt 500 miljoen dollar neer voor Seinfeld na verliezen Friends
Sluiten