Dit salaris verdienen chauffeurs per uur in 2025 op zzp-basis
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.manners.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F04%2FZZP-salaris-chauffeur-zelfstandig-2025.jpg)
De autonome, zelfrijdende toekomst die Elon Musk ons al jaren belooft blijft nog wel even science-fiction. Of het nu gaat om personen- of goederenvervoer, de vraag naar professionele chauffeurs blijft dus nog constant. Maar levert die vraag ook een aantrekkelijk inkomen op? Wat verdient een zzp-chauffeur eigenlijk in 2025?
We duiken in het Knab Zzp Uurtarievenboekje 2025 om te ontdekken wat zelfstandige chauffeurs in verschillende sectoren tegenwoordig verdienen, en of de vele uren op de weg ook in de portemonnee de moeite waard zijn.
Het salaris van een zelfstandige chauffeur
Volgens het recente onderzoek verdient een chauffeur op zzp-basis gemiddeld 39 euro per uur. Daarmee behoren ze tot de lager betaalde zelfstandige professionals, vergelijkbaar met chef-koks (40 euro) en pedagogisch medewerkers (39 euro), en ruim onder het landelijk gemiddelde voor alle zzp’ers (rond de 75 euro). Oef.
Binnen het chauffeursvak zien we relatief beperkte verschillen per specialisatie. Chauffeurs in het goederenvervoer kunnen rekenen op een gemiddeld uurtarief van 39 euro, terwijl chauffeurs in het personenvervoer met 37 euro net iets minder verdienen.
Wat chauffeurs onderscheidt van veel andere zzp’ers is het hoge aantal declarabele uren. Met gemiddeld 39 uur per week behoren chauffeurs tot de absolute top in werkuren, alleen overtroffen door kraanmachinisten (43 uur) en lassers (40 uur). Dit resulteert in een jaaromzet van ongeveer 77.525 euro. Dat scheelt weer.
Na aftrek van kosten blijft daar nog zo’n 39.750 euro netto winst van over – een winstmarge van 51 procent, wat onder het landelijk gemiddelde van 59 procent ligt.
Ervaring maakt weinig verschil
Het verschil tussen beginnende en ervaren chauffeurs is opvallend klein. Startende chauffeurs met minder dan drie jaar ervaring rekenen gemiddeld 38 euro per uur, terwijl ervaren chauffeurs met meer dan tien jaar ervaring 39 euro vragen – een marginaal verschil van 2,6 procent.
Wat opvalt in het Knab-onderzoek is dat chauffeurs zichzelf bovengemiddeld goed inschatten als onderhandelaars. Maar liefst 65 procent vindt zichzelf goed in onderhandelen over tarieven – een percentage dat alleen wordt overtroffen door inkopers (83 procent), interim managers (70 procent) en chef-koks (68 procent).
Deze zelfverzekerde houding staat in contrast met hun mening over de beloning in de sector. Slechts 36 procent van de chauffeurs vindt dat hun vakgebied goed betaald wordt, een van de laagste percentages onder alle zzp-beroepen.
Op de vraag naar werk scoort de sector redelijk goed: 78 procent ervaart veel vraag naar hun diensten. Tegelijkertijd ervaart 37 procent weinig concurrentie, wat een stabiele markt suggereert.
Toekomstperspectief en lange werkdagen
Chauffeurs zijn gematigd positief over hun toekomst als zelfstandige. 65 procent is optimistisch over de toekomst van hun bedrijf, wat onder het landelijk gemiddelde van 86 procent ligt. Mogelijk spelen hier zorgen over ontwikkelingen zoals zelfrijdende voertuigen, strengere milieueisen en stijgende brandstofprijzen een rol.
Ook maken chauffeurs zich bovengemiddeld zorgen over de Wet DBA. Slechts 51 procent maakt zich hier weinig zorgen over, wat wijst op onzekerheid over hun positie als zelfstandige – vooral gezien de druk van platforms en grote transportbedrijven.
De relatief lage winstmarge van chauffeurs wordt verklaard door de hoge bedrijfskosten. Slechts 55 procent geeft aan weinig zakelijke kosten te hebben – een van de laagste percentages. Chauffeurs moeten investeren in hun voertuig, verzekeringen, brandstof, onderhoud en vergunningen, wat de netto-inkomsten drukt.
Een bijkomend aandachtspunt is de belasting op het privéleven. Met gemiddeld 39 declarabele uren, plus tijd voor administratie en acquisitie, maken chauffeurs lange werkweken. Voor goederenchauffeurs komen daar nog vaak nachten van huis bij. Pittig.
Specialisatie als uitweg
Voor chauffeurs die hun inkomsten willen verhogen, biedt specialisatie mogelijkheden. VIP-chauffeurs, chauffeurs voor bijzonder vervoer (zoals medisch transport of vervoer van waardevolle goederen) en chauffeurs met specifieke certificeringen (zoals voor gevaarlijke stoffen) kunnen tarieven bedingen die ruim boven het gemiddelde liggen, soms oplopend tot 60-70 euro per uur.
Ook het combineren van rijden met andere diensten, zoals reisbegeleiding, beveiliging of logistieke planning, kan de toegevoegde waarde en daarmee het uurtarief verhogen.
Zzp-uurtarieven in 2025
Wil je voor jouw specifieke sector of beroep weten wat je ongeveer kunt vragen als uurtarief? Check de Manners-overzichtspagina met alle uurtarieven in 2025 en het gemiddelde zzp-salaris van zelfstandigen op een rij.