Tessa Ham
Tessa Ham Rich & Famous 10 mei 2021

Het marketing-genie achter Ryan Reynolds: Deadpool veranderde alles

Je kent Ryan Reynolds waarschijnlijk als acteur in Deadpool en andere topfilms. Maar daarnaast runt hij ook het marketingbureau Maximum Effort Productions, waar hij zijn kenmerkende humor gebruikt om geniale advertenties te maken.

Dat Ryan Reynolds een marketing-goeroe werd, kwam onverwachts: vroeger had de acteur namelijk een hekel aan marketing. Hij veranderde van mening nadat hij Deadpool uitbracht.

Voor wie het verhaal achter Deadpool niet kent: Ryan Reynolds was fan van Deadpool en heeft jaren moeten lobbyen om een film met deze superheld (of eigenlijk anti-held) de realiteit te maken. Hij wilde namelijk per se een superheldenfilm maken met extreem geweld, satire en grof taalgebruik. Hier zag Hollywood alleen niet echt brood in.

Het marketingbureau van Ryan Reynolds

Tot deze film zag Ryan Reynolds marketing als een verplichting. Maar het was de guerrilla-marketingcampagne die hij mij met expert George Dewey op poten zette, die er hoogstwaarschijnlijk voor heeft gezorgd dat Deadpool de best bezochte R-Rated film aller tijden is geworden.

Om deze guerrilla-campagne op te zetten, richtte de acteur de start-up Maximum Effort Productions op met de eerder genoemde George Dewey. Sindsdien is Ryan Reynolds niet alleen acteur, schrijver en producer, maar ook creative director van zijn eigen bedrijf.

Wat blijkt? Ryan Reynolds is een advertentiegenie. Oké, natuurlijk helpt het dat de beste man miljoenen volgers heeft op social media. Maar bijna niemand weet zo goed als de Deadpool-hoe hij deze volgers moet gebruiken. Hij weet precies wat zij van hem verwachten: grappen. En die levert hij dan ook. Op een slimme manier combineert hij advertenties met zijn welbekende humor en dat werkt.

Hilarische en slimme campagnes

In de drie jaar dat Maximum Effort bestaat, creëerde hij al aardig wat advertenties. Vaak voor zijn eigen projecten zoals Deadpool, zijn drankbedrijf Aviation Gin en telefoonbedrijf Mint Mobile, maar ook voor klanten zoals Match.com en Samsung. Een aantal voorbeelden op een rij.

Deadpool 2: Bob Ross

Misschien heb je ‘m al wel eens voorbij zien komen. In de aanloop naar Deadpool 2, verscheen er een ‘trailer’ voor de film, waarbij Deadpool te zien als Bob Ross. Een video die enorm viral ging – hoe kan het ook anders.

Social media-feud met Hugh Jackman

Jarenlang maakte Ryan Reynolds ‘ruzie’ op social media met vriend Hugh Jackman. Hun viral ‘verzoening’ was een slimme advertentie voor niet één, maar twee bedrijven. Namelijk: de bedrijven van de heren zelf.

Laughing Man Coffee is vaker klant bij Maximum Effort Productions.

Aviation Gin en Virgin Atlantic

Toen Virgin Atlantic besloot om toepasselijk Aviation Gin te serveren tijdens hun vluchten, werd dat natuurlijk helemaal op een Ryan Reynolds-manier aangekondigd in een video met Sir Richard Branson.

Driedubbele advertentie

Maximum Effort Productions is niet bang om out of the box te denken en durft het aan om niet één of twee, maar drie (!) advertenties in één video te verwerken. In deze video prijst Ryan Reynolds niet alleen een Samsung TV, maar ook zijn nieuwste Netflix-film én zijn Aviation Gin aan.

Mint Mobile

Ook in de pandemie kunnen er geniale advertenties gemaakt worden. Kijk maar naar deze advertentie van Mint Mobile, één van Reynolds’ zijn andere bedrijven. Zo simpel, maar het werkt.

Match.com

In deze advertentie leert Satan zijn ware liefde ‘2020’ kennen op Match.com, terwijl Love Story van Taylor Swift op de achtergrond afspeelt.

8 bedrijven die Mark Wahlberg heeft naast zijn bijbaan als acteur

WorkJuice deelt dagelijks praktische tips en tricks op het gebied van carrière en geld. Of dat nou gaat om solliciteren, sparen, een nieuw contract of productiviteit – zodat je elke dag weer 1 procent bent gegroeid ten opzichte van de dag ervoor.

Reageer op artikel:
Het marketing-genie achter Ryan Reynolds: Deadpool veranderde alles
Sluiten